responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 279

این است که میگوییم ظرف اتصاف، خارج و ظرف عروض، ذهن است.

4. ظرف عروض عارض بر معروض، خارج و ظرف اتّصاف معروض به عارض، ذهن است.

از این چهار قسم، قسم چهارم فقط فرض محض است و محال و غیر ممکن است. از سه قسم باقیمانده، قسم اوّل را «معقولات اوّلیه»، قسم دوم را «معقولات ثانیه منطقی» و قسم سوم را «معقولات ثانیه فلسفی» مینامند [1].

این بود خلاصه بیانی که متأخّرین در مورد «معقولات ثانیه» دارند و چنین به نظر میرسد که این بیان- که در منظومه سبزواری هست- در میان متأخّرین پیدا شده باشد و شاید هم از اختصاصات حکیم سبزواری باشد. تاکنون ما این بیان را در کلمات سایر حکما و خصوصا حکمای بزرگ مانند ابن سینا و صدرالمتألّهین ندیدهایم، فقط در یکی از فصول اسفار [2] جملهای هست که این مطلب از آن استشمام میشود و شاید همین جمله منشأ بیان متأخّرین شده باشد. امّا به هر حال این نظریه، مخدوش و ایرادات متعدّدی بر آن وارد است که به ذکر آن میپردازیم:

ایرادات وارد بر این نظریه

1. اوّلین ایرادی که بر بیان حاجی وارد است این است که مقسم همه این اقسام را «عارض» و یا «محمول» قرار داده است؛ یعنی هر وقت عارضی بر معروضی و یا محمولی بر موضوعی حمل شود آن وقت آن عارض یا معقول اوّلی است یا معقول ثانی فلسفی و یا معقول ثانی منطقی. چه لزومی دارد که ما مقسم معقولات اوّلیه و


[1]. معقولات اوّلیه معمولا در علوم مورد بحث قرار میگیرند، مثلًا در علم فیزیک ما با نور، صوت، حرارت، الکتریسیته، آهن و غیره سر و کار داریم که اینها همه از معقولات اوّلیه به شمار میروند. بر عکس، «منطق» معقولات ثانیه منطقی را مورد بحث قرار میدهد و به هیچ وجه با معقولات اوّلیه سر و کار ندارد. همچنین معقولات ثانیه منطقی بجز در منطق در سایر علوم ابدا مطرح نمیگردد. امّا معقولات ثانیه فلسفی که همان معانی عامّه هستند «فلسفه» را تشکیل میدهند. از معقولات اوّلیه نمیتوان فلسفه به وجود آورد. معقولات اوّلیه یکسره با خارج، و معقولات ثانیه منطقی یکسره با ذهن سر و کار دارند، اما معقولات ثانیه فلسفی از یک جهت شبیه معقولات اوّلیه و از جهت دیگر شبیه معقولات ثانیه منطقی هستند و از یک طرف با ذهن و از طرف دیگر با خارج ارتباط دارند.

[2]. در کتاب اسفار، جلد 2، صفحه 64 تعبیری هست در عروض خارجی و عروض ذهنی که با تعبیر حاجی فرق میکند و مؤید اشکالات ما بر بیان حاجی است و بر خود آن بیان شاید چندان اشکالی وارد نباشد.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 279
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست