responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 259

حاصل باشد، لازم میآید که عاقلیت هم حاصل باشد، زیرا متضایفین محال است که از یکدیگر انفکاک پذیر باشند [1].

اکنون آیا ممکن است که ما دو واقعیت داشته باشیم مباین از یکدیگر ولو به نحو بینونت وصفی که هر کدام مصداق یکی از متضایفین باشد؟! اگر معقولیت عین واقعیت یک شیء، و عاقلیت عین وجود شیء دیگر شد لازم میآید که هر کدام مصداق جداگانهای داشته باشند و دارای دو منشأ انتزاع باشند و حال آنکه متضایفین از یک منشأ انتزاع میشوند و موقع اضافه و نسبت بین شیئین یکی است و بلکه یک نسبت بیشتر نیست که تکرّر مییابد؛ حقیقت ابوّت و بنوّت دو اضافه نیست بلکه یک اضافه است که مکرّر شده است.

ایرادی که میتوان بر بیان آخوند گرفت این است که ایشان همین قدر اثبات کردهاند که معقول بالفعل معقول بما هو معقول است یعنی واسطه در عروض نداشته و در عروض معقولیت برای او هیچ غیری وساطت ندارد [2]، و سپس نتیجه میگیرند «فهو مع قطع النظر عن جمیع الاغیار معقول» [3]. در اینجا باید گفت که نتیجه مقدمه فوق این است که «هو مع قطع النظر عن کلّ واسطة فی العروض معقول» [4] و این مطلب ثابت نمیشود که «هو مع قطع النظر عن جمیع الاغیار و عن جمیع الوسائط حتی الوسائط فی الثبوت معقول» [5]. بنابر این کسی میتواند بگوید که هر چند در معقولیت معقول چیزی دیگر به عنوان «واسطه در عروض» دخالت ندارد ولی چه مانعی دارد که چیز دیگری به عنوان «واسطه در ثبوت» دخالت داشته باشد. پس نمیتوان گفت که


[1]. میتوان گفت قاعده کلّی در متضایفین این است که هرگاه یکی از متضایفین عین واقعیتی شد یعنی از حاقّ ذات واقعیتی انتزاع شد نه به اعتبار ضمّ ضمیمهای از واسطه در عروض یا واسطه در ثبوت، آن متضایف دیگر هم باید عین همان واقعیت و از حاقّ ذات همان واقعیت انتزاع بشود و الّا انفکاک یکی از متضایفین از دیگری لازم میآید.

[2]. از چند مقدّمه مذکور میتوان گفت که نیاز چندانی به مقدّمه دوم نداریم؛ همین قدر که ثابت کنیم معقول بالفعل، معقول بما هو هو است یعنی در عروض معقولیت برای معقول موجود دیگری غیر از خودش واسطه نیست، برای برهان کافی است.

[3]. [پس معقول با قطع نظر از جمیع اغیار معقول است.]

[4]. [معقول با قطع نظر از هر واسطه در عروض، معقول است.]

[5]. [معقول با قطع نظر از جمیع اغیار و جمیع وسائط حتی وسائط در ثبوت معقول است.]

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 259
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست