responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 220

است و مراتب دیگر فقیر و ممکن. خود مراتب فقیر و ممکن نیز از لحاظ شدت و ضعف و کمال و نقص، با یکدیگر متفاوتند و به عبارت دیگر حقیقت وجود یک حقیقت تشکیکی است و اختلاف مراتب به شدت و ضعف و کمال و نقص است و جهت اشتراک مراتب با یکدیگر عین جهت اختلاف آنهاست، مانند مراتب نور که بعضی قویتر و بعضی ضعیفتر است، نور قوی با نور ضعیف در حیثیت نوری با هم مشترکند و تفاوتشان در قوّت و ضعف است، نور قوی جز نور چیزی نیست و نور ضعیف نیز جز نور چیزی نیست؛ یعنی چنین نیست که نور قوی مرکب است از نور و غیر نور و بدین جهت قوی شده است که چیز دیگری با نور مخلوط شده است، و یا نور ضعیف مرکب است از نور و غیر نور و بدین جهت به صورت نور ضعیف متجلّی گشته است [1].

وَ عِندَ مَشّائِیة حَقائِق

تَباینَت وَ هُو لَدَی زاهِق

وجود در نزد (به عقیده) حکمای مشّائیین، حقایقی

است متباین با یکدیگر، و این عقیده نزد من باطل است

لِأَنَّ مَعنَی واحِداً لا ینتَزِع

عَمّا لَه تَوَحّد ما لَم یقَع

زیرا مفهوم واحد انتزاع نمیشود

از امور کثیرهای که هیچ وحدتی ندارند

شرح: در بیت اول از این دو بیت عقیده مشّائیین مبنی بر کثرت وجودات نقل و تزییف (نادرست به حساب آوردن) شده است، و در بیت دوم یک برهان بر بطلان عقیده مشّائیین ذکر شده است.

توضیح برهان این است که: در مسأله دوم از مسائل وجود تحت عنوان «اشتراک وجود» ثابت شد که اشتراک وجود اشتراک معنوی است نه لفظی. به عبارت دیگر مفهوم وجود یک مفهوم واحد عامّ است که در همه موارد صدق میکند نه اینکه به عدد



کتب فلسفه اسلامی میآمده صحیح نیست. این حکما به مسائل فلسفی از نظر تاریخی عنایت نداشتهاند و از این رو مسامحات زیادی در کلماتشان رخ داده است.

[1]. بحث «وحدت و کثرت وجود» و همچنین بحث «تشکیک» به طور کلّی نیازمند به توضیح بیشتری است. به جلد سوم اصول فلسفه و روش رئالیسم رجوع شود.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 220
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست