responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 219

به هر حال پس از آنکه در هر چیز دو حیثیت تشخیص داده شد: وجود و ماهیت، و معلوم شد که مفهوم ذهنی وجود یک مفهوم عامّ است، و معلوم شد وجود و ماهیت در ذهن مغایر یکدیگرند و در خارج متّحدند، و معلوم شد از ایندو یکی اصیل است و دیگری اعتباری (و به عبارت دیگر واقعیت خارجی، مصداق واقعی یکی و مصداق اعتباری دیگری است)، و معلوم شد که آنچه اصیل است وجود است و ماهیت اعتباری است، پس از همه اینها نوبت به این مسأله میرسد که آیا حقیقت وجود واحد است یا کثیر؟

در این زمینه سه نظریه وجود دارد:

1. وحدت محض، نظریه برخی عرفا.

2. کثرت محض، نظریه منسوب به مشّائیین.

3. وحدت در عین کثرت یا تشکیک در وجود، نظریه منسوب به شیخ اشراق و حکمای ایران باستان.

ما درباره نظریه عرفا که در متن منظومه طرح نشده بحثی نمیکنیم. لازمه نظریه عرفا این است که هیچ گونه کثرتی در متن واقعیت نباشد. از نظر فلاسفه این نظر قابل قبول نیست، زیرا همان طور که بالبداهه میدانیم «واقعیتی هست» و جهان بر خلاف نظر سوفسطائیان پوچ اندر پوچ نیست، میدانیم واقعیت دارای نوعی کثرت است و ماهیات گوناگون به تبع وجود موجودند و این ماهیات عین یکدیگر نمیباشند و ممکن نیست وجودی که هیچ نوع کثرتی در او نیست منشأ انتزاع ماهیات گوناگون باشد.

باقی میماند دو نظریه دیگر: یکی اینکه گفته شود وجودات در خارج متکثر و متبایناند و هیچ نوع وحدت و سنخیتی میان آنها نیست. این نظریه منسوب به مشّائیین است. دیگر اینکه گفته شود: حقیقت وجود در عین اینکه حقیقت واحد و سنخ واحد است دارای مراتب و درجات گوناگون است [1]. مرتبهای از او غنی و واجب



که معمولًا اظهار نظر کنندگان در تاریخ فلسفه و [آراء فلاسفه]* هر جا که سخنی مبنی بر وحدت جهان میبینند از آن به «وحدت وجود» که یک اصطلاح خاص در فلسفه اسلامی است تعبیر میکنند و حال آنکه «وحدت وجود» در فلسفه و عرفان اسلامی مفهوم خاصی دارد و هر نوع نظریه مبنی بر وحدت اشیاء را نمیتوان «وحدت وجود» نامید.

[1]. معمولًا متأخرین فلاسفه اسلامی این نظریه را به حکمای ایران باستان نسبت میدهند. ما در پاورقیهای اصول فلسفه جلد سوم توضیح دادهایم که این نسبت مانند بسیاری از نسبتهای دیگر که مربوط به تاریخ فلسفه است و در (*) [در چاپ قبل «آرای فلسفه» بود که ظاهراً غلط چاپی بوده است.]

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 219
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست