responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 473

جِئْنا بِک عَلی هؤُلاءِ شَهِیداً» [1] یعنی «چگونه خواهد بود آنگاه که برای هر امتی گواهی بطلبیم و تو را بر اینها گواه بطلبیم». تا این را خواندم دیدم که چشمهای مبارک پیغمبر پر از اشک شد و فرمود:

«حَسْبُک هذا» دیگر بس است.

در روایات خودمان درباره امام سجاد و امام باقر هست که اینها قرآن را آنچنان با آهنگ خوش و زیبا از داخل منزل و با صدای بلند میخواندند که صدایشان به بیرون منزل منعکس میشد و مردمی که از کوچه میگذشتند به واسطه زیبایی و خوشی این آهنگ میایستادند. بعد پشت خانه امام را نگاه میکردند میدیدند مردم داخل کوچه ایستادهاند دارند گوش میکنند و حتی نوشتهاند آنقدر این صدا زیبا و جذاب بود که سقّاها در حالی که مشکهای سنگین را به دوش میکشیدند و میآمدند عبور کنند، با همان مشکهای پر از آب میایستادند که گوش کنند [2].

این هم یکی از جنبههای زیبایی قرآن است: تحمل پذیریاش برای آهنگ، آنهم آهنگهای مختلف.

سخن طه حسین

طه حسین در همین جا مخصوصا این آهنگهای مختلف را به تناسب موضوعات مختلف [گوشزد میکند] چون آیات قرآن همه یک جور نیست؛ آیات طویل داریم، آیات قصیر داریم، آیات شدید داریم، آیات آرام داریم. بعضی آیات، آیات خاصی است، به یک لحنی و با یک کلماتی بیان شده است که انسان احساس میکند این کلمات را آرام آرام باید بر قلب خودش تلقین کند، آیاتی که میخواهد تذکر و موعظه را به وجود بیاورد؛ مثلا:«کتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیک مُبارَک لِیدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیتَذَکرَ أُولُوا الْأَلْبابِ» [3] کتابی بر تو نازل کردهایم، کتابی پر برکت و میمنت که آیات آن را تدبر کنند و صاحبدلان متنبه گردند. ببینید! آیهای که دعوت به تدبر و تذکر میکند و میخواهد فکر را وادار به اندیشیدن کند، میخواهد دل را بیدار کند، با یک بیان نرم و ملایم و آهستهای آمده است. آهنگی هم که این آیه میپذیرد یک آهنگ مخصوصی است که متناسب با هدف خودش است. یا این آیه:


[1]. نساء/ 41.

[2]. مدینه آن وقت چاه آب داشته و معمولا برای خانهها سقّاها آب میآوردند. بعد هم که در زمان مروان حکم نهر جاری کردند دو سه جای مدینه را دهانه نهر یعنی محل آب برداشتن ایجاد کردند که از آنجا آب میآوردند. دیگر آب جاری در ظاهر مدینه نبود یعنی در کوچهها آب جاری نبود، آب در زیر جاری بود، از نقطهای در شمال مدینه چشمه را خارج کرده بودند ولی چند جای مدینه را کنده بودند و دهانه و پله درست کرده بودند که وقتی میخواستند آب بردارند از آنجا برمیداشتند. به هر حال آب منازل را به وسیله مشکها میرساندند.

[3]. ص/ 29.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 473
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست