responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 372

انگور زیادی باشد (یک آدم سرمایهداری هم اگر پیدا بشود که یک باغستان خیلی عظیمی داشته باشد خودش که همه را نمیخورد، به این مردم میدهد)«فَتُفَجِّرَ الْأَنْهارَ خِلالَها تَفْجِیراً» آنوقت تو بشکافی نهرها را در وسط آن، شکافتنی؛ نهرها جاری کنی.

اول فقط یک چشمه آب میخواستند که بعد خودشان بروند زراعت و کشاورزی کنند، باغ را درست کنند؛ بعد گفتند نه، تو اصلا یک باغ آماده با معجزه ایجاد کن، نهرها را هم در خلال آن خودت به جریان بینداز.«أَوْ تُسْقِطَ السَّماءَ کما زَعَمْتَ عَلَینا کسَفاً» یا آسمان را آن طوری که میپنداری (لا بد یعنی آنچه که در قدرتت هست) تکه تکه بر ما فرود بیاور «أَوْ تَأْتِی بِاللَّهِ وَ الْمَلائِکةِ قَبِیلًا» یا خدا و فرشتگان را بیاور اینجا با ما روبرو شوند، به ما بگویند که این را ما فرستادهایم.

«أَوْ یکونَ لَک بَیتٌ مِنْ زُخْرُفٍ». آن دو تای آخر یعنی آسمان را فرود آوردن و خدا را حاضر کردن، منفعت مادی نداشت، فقط در لابلا ذکر کردند، مثل اینکه برای خلط مبحث هم بوده، باز دومرتبه رفتند دنبال چیزی که فایده مادی برایشان داشته باشد:«أَوْ یکونَ لَک بَیتٌ مِنْ زُخْرُفٍ» و یا اینکه خانهای از زر داشته باشی، یک خانه مملوّ از زر. باز دوباره:«أَوْ تَرْقی فِی السَّماءِ» یا بالا بروی به آسمان «وَ لَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِیک حَتَّی تُنَزِّلَ عَلَینا کتاباً نَقْرَؤُهُ» اما اگر تنها بخواهی بروی بالا و برگردی، بعد بیایی بگویی من رفتم بالا و آمدم، ما قبول نمیکنیم مگر اینکه نامهای از بالا خطاب به ما بیاوری، خدا از بالا نامهای برای ما بفرستد که ایها الناس، ای قریش، ای- مثلا- جناب ولید بن مغیره، ای جناب ابوسفیان! خدمت شما عرض میشود که این کسی که آمده، حامل نامه، پیامبر ماست و از طرف ما فرستاده شده.

اینها بود مجموع خواستههای آنها که در این آیات ذکر شده.«قُلْ سُبْحانَ رَبِّی هَلْ کنْتُ إِلَّا بَشَراً رَسُولًا» [1] سبحان اللَّه، شما چه فکر کردهاید؟! آیا من جز اینکه یک بشرِ رسول باشم که خدا او را به میان شما فرستاده، چیز دیگری هستم؟! این توقعات چیست که از من دارید؟!

منکرین معجزه میگویند آنها از پیغمبر یک سلسله معجزات (مجموعا شش معجزه) خواستند و پیغمبر میگوید من یک بشر رسول هستم؛ یعنی بشرِ رسول، یک پیغمبر که دیگر معجزه ندارد که شما از او این چیزها را بخواهید!

تفسیر این آیات

مفسرین این آیات را چه تفسیر کردهاند که با معجزات منافات نداشته باشد؟ آنها در اینجا دو سه تا حرف دارند که حرفهای خوبی است. میگویند مسأله معجزه اولا برای این است که یک عده


[1]. اسراء/ 90- 93.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 372
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست