responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 138

تعبیری بکنند. بعد یوسف را که سابقه تعبیر خوابی در زندان داشت خواستند. گفت: هفت سالِ فراوانی خواهد آمد، بعد هفت سالِ سخت خواهد آمد که هرچه ذخیره و تهیه کردهاید همه از میان میرود.

یا همان داستان که دو نفر آمدند به یوسف گفتند ما خواب دیدهایم؛ یک نفر گفت: إِنِّی أَرانِی أَعْصِرُ خَمْراً [1] من در خواب میبینم که خمر میفشارم. یوسف گفت: تو آزاد میشوی و بعد هم ساقی پادشاه خواهی شد. دیگری گفت: من خواب دیدم که مرغها روی سرم نشستهاند. یوسف گفت: تو را به دار میکشند. آن کسی که این را گفته بود، وحشت کرد و گفت: نه، من دروغ گفتم. یوسف گفت:

دیگر قضیه تمام شد (قُضِی الْأَمْرُ الَّذِی فِیهِ تَسْتَفْتِیانِ) [2]. یا: لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ [3]، که البته این، خواب پیغمبر است. یا: وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیا الَّتِی أَرَیناک إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ [4]. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در خواب دید یک عده بوزینه بر منبرش بالا و پایین میروند و مردم در حالی که رویشان به منبر است، به قهقرا میروند. وقتی از خواب بیدار شد، خیلی ناراحت بود. بعد بر او وحی شد و تفسیر شد که بعد از تو عدهای از بنیامیه بر مردم حکومت خواهند کرد و به جای تو خواهند نشست و درعین اینکه مردم به ظاهر مسلمانند و رویشان به طرف اسلام است، در واقع آنها مردم را از اسلام دور میکنند.

هم در اخبار ما و هم در اخبار اهل تسنن وارد شده است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله قبل از آنکه به رسالت برسد خوابهای عجیبی میدید و حتی تعبیر این است که: یأْتیهِ مِثْلُ فَلَقِ الصُّبْحِ خواب میدید مثل فلق صبح؛ یعنی مثل همین شکاف صبح، روشن و واضح خواب میدید و بعد برای او تعبیرمیشد.


[1]. یوسف/ 36.

[2]. یوسف/ 41.

[3]. فتح/ 27.

[4]. اسراء/ 60.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 138
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست