responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 137

هشت دقیقهای طول کشید تا نامه را باز کرد و خواند. وقتی آمد دیدم رنگ در صورتش نیست.

گفت: سبحاناللَّه! نامه خود دختر است. نوشته بود که چندی است که عمل جراحی کردهام و در بیمارستان هستم [1] و معلوم هم نیست خوب بشوم و الان این نامه را من میگویم و یک نفر دیگر برای تو مینویسد و شاید تو بعد از این دیگر نامهای از من دریافت نکنی و من مرده باشم. در آخر نوشته بود که آدرس من عوض شده است و اگر خواستی بعد از این، نامهای برای من بنویسی به این آدرس جدید بنویس: خیابان ...، خانه 88. این 88 هم پشت همان نامه بود! به فاصله یک ساعت این موضوع تعبیر شد.

حالا به نظر شما این چطور قابل توجیه است؟ این امری است که مربوط به یک حادثه آینده است. جز اینکه بگوییم یک نوع القائی است که حقیقت آن را نمیتوانیم بفهمیم، [چیز دیگری نمیتوانیم بگوییم.] من خوابهای عجیبتر از این هم از خانم خودم شنیدهام؛ اصلا فوت پدرش را خبر داد؛ جریان خیلی عجیبی بود.

این هیچ توجیهی ندارد جز اینکه باید قبول کنیم که علم [2] منحصر به آنچه که انسان از طریق حس و فکر و فشار آوردن روی مغز [کسب میکند] نیست و احیانا از افق دیگری هم القائاتی میشود.

رؤیا در قرآن

همان طور که موضوع اشراق و الهامِ آنچنانی مورد تأیید قرآن است، این [گونه اشراق و الهام] هم مورد تأیید قرآن است. کلمه «اضْغاثُ احْلام» که در قرآن است یعنی خوابهایی که از این نظر تعبیری ندارند [و پریشاناند.] ولی در قرآن بعضی از خوابها هست که به صورت تأیید خواب ذکر شده است؛ مثل خواب حضرت یوسف وقتی که در کودکی به پدرش میگوید: إِنِّی رَأَیتُ أَحَدَ عَشَرَ کوْکباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَیتُهُمْ لِی ساجِدِینَ [3] یازده ستاره و ماه و خورشید را دیدم که در مقابل من سجده میکنند. پدرش تعبیر کرد که به مقام بزرگی میرسی که تمام برادران و پدر و مادر، مادون تو قرار میگیرند. یا خوابی که از فرعون مصر نقل میکند: إِنِّی أَری سَبْعَ بَقَراتٍ سِمانٍ یأْکلُهُنَّ سَبْعٌ عِجافٌ وَ سَبْعَ سُنْبُلاتٍ خُضْرٍ وَ أُخَرَ یابِساتٍ [4]. هفت گاو چاق و هفت گاو لاغر را خواب دید که گاوهای لاغر گاوهای چاق را خوردند، و هفت سنبله تر و تازه و هفت سنبله خشک. همه درماندند که چه


[1]. قبلا به آن جوان گفته بود که بیماری قلبی دارد و شاید احتیاج به عمل پیدا کند.

[2]. مقصود از علم، مطلق ادراکات و اطلاعات است.

[3]. یوسف/ 4.

[4]. یوسف/ 43.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 137
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست