responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 599

یک طرف برای انسان فطرت توحیدی قائل است و از طرف دیگر میگوید از روزی که بشر به روی زمین آمده خدا پیغمبران فرستاده است که اینها نگهبان بشر بودهاند، قهراً مکتب قرآن این است که اولین چیزی که در روی زمین پیدا شده توحید است، چون اولین چیزی که در زمین پیدا شده حجّت خداست. مکتب اسلام انبیا این است: اولین کسی که خدا در زمین فرستاد حجّت خدا و پیغمبر بود و هیچ وقت زمین خالی از حجّت خدا نیست و اگر در روی زمین دو نفر باقی بمانند یکی از آنها حجّت خدا خواهد بود. این است که قرآن در بتپرستی ریشههایی از خداپرستی به دست میدهد که انحرافات خداپرستی به اینجا رسیده است. اینکه ما میگوییم مثلًا عرب جاهلیت بت را پرستش میکرد چنین نیست که یکدفعه از خانهاش بیرون آمد، رفت سنگی یا چوبی پیدا کرد و گفت برویم پرستش کنیم، بلکه اینها یک ریشههایی در اول و در اصل در خداپرستی داشته است؛ صورتهای انحرافی خداپرستی و مغالطههایی در خداپرستی به اینجا رسیده است.

حدیثی از امام صادق علیه السلام

حدیثی هست از حضرت صادق علیه السلام که در به اصطلاح دینشناسی واقعاً حدیث عجیبی است! از امام سؤال کردند که یا بنَ رسولِ اللَّه! چطور شد که بتپرستی در دنیا پیدا شد؟ اولین بار بتپرستی به چه وسیله پیدا شد؟ حضرت فرمود که بتپرستی بعد از خداپرستی پیدا شد و آن این بود که قبل از یونس، در دوران قبل از تاریخ (به اصطلاح امروز) مرد حکیم و خداپرستی بود و شاید هم پیغمبر (حالا من یادم نیست) به نام «اسقلینوس» و او مردم را به توحید دعوت میکرد و مردم فوقالعاده به او ارادت میورزیدند، و او مُرد. بعد که مرد، مردم در فراق او بیتابی میکردند.

شیطان اینجا وسوسه کرد (حالا یا شیطان انس یا شیطان جن)، آمد به آنها گفت که شما خیلی بیتاب هستید، من برای اینکه تسکینی برای قلب شما باشد مجسمه او را برای شما میسازم که لااقل مجسمهاش را ببینید، یادگارش هست. مردم خیلی خوشحال شدند. مجسمه این مرد خداپرست را ساخت و مردم در ابتدا فقط به دیدن و زیارت آن مجسمه میرفتند که آن مطلب اشکالی نداشت، به عنوان یادگاری بود از خودش، مثل عکسهایی که ما از مردگان خودمان میبینیم. یکی دو نسل گذشت.

کم کم شیطان این وسوسه را برای مردم به وجود آورد که خود اسقلینوس اگر در

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 599
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست