responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 550

داروینیسم مؤید توحید است

خود داروین که اصلی به نام «انطباق با محیط» ذکر میکند و میگوید موجود زنده در هر محیطی که باشد خودش را با محیط منطبق میکند، این اصل را به شکلی ذکر کرد که به او اعتراض کردند، گفتند تو از اصل «انطباق با محیط» مانند یک اصل ماوراءالطبیعی سخن میگویی و حق هم همین بود، زیرا [این اصل] این مطلب را ثابت کرد که هر موجودی در هر محیطی که هست، حتی بدون آن که خود او بخواهد و اراده کند و بدون آن که خود او تشخیص بدهد، یک نیروی مرموز داخلی وضع اعضا و جوارح و شرایط زندگی او را در داخل طوری میسازد که با محیط جدید متناسب باشد، و این یکی از آن رموز عجیب خلقت است، یعنی یکی از رموزی است که نشان میدهد اصل هدایت الهی در بطون همه موجودات هست، آن «نورُ السَّمواتِ وَ الْارْضِ» در همه جا هست؛ موجود را در هر شرایطی که قرار بگیرد، به سوی خیر و کمال خودش هدایت میکند بدون آن که خود آن موجود درک کند و بفهمد.

همین الآن که ما اینجا نشستهایم قلب ما روی میزان معینی کار میکند، کبد ما روی میزان معینی کار میکند، خون ما یک میزان معینی دارد، گلبولهای سفید خون ما یک مقدار معینی دارد، گلبولهای قرمز خون ما یک مقدار معینی دارد. اگر جوّ ما را عوض کنند، مثلًا ما را ببرند در فضای خیلی بالا که فشار هوا کمتر میشود، نیازهای بدن تغییر میکند. تا نیازها تغییر کرد- اگر به سرعت ما را از محیط خارج نکنند که مجالی برای آن نیروی مرموز باقی نماند، بلکه تدریجاً ما را به جوّ جدید ببرند- تدریجاً این دستگاه بدن ما خودش را تغییر میدهد و با وضع موجود منطبق میکند.

مثلًا اگر از گلبولهای سفید خون یک مقدار زیاد است و آنجا دیگر لازم نیست، آن مقدار را حذف میکند، یا اگر برعکس، بدن نیاز به گلبول سفید بیشتری داشته باشد فوراً شروع میکند به ساختن.

حتی لازم نیست بگوییم محیط را عوض میکنیم. یک انسان مثلًا در اثر تصادف، شکستگی استخوان، چاقوخوردگی و غیره خون زیادی از بدنش میرود.

بدن به یک مقدار معینی خون نیاز دارد، در وقتی که خون به قدر کافی دارد راحت و آرام است، تا خون رفت و بدن نیاز به خون پیدا کرد فوراً تمام بدن شروع میکند به فعالیت برای ساختن خون. ولی خونْ بیجهت ساخته نمیشود، شرط اول ساختن

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 550
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست