responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 423

تجربه و آزمایش کنید- گناه تهمتزنی و آبرو بری است. آن که تهمت به ناحق میزند، در یک روزی گرفتارش خواهد شد، حال یا کسی مثل خودش به او تهمت ناحق خواهد زد و یا به شکلی رسوا و مفتضح خواهد شد.

وَ اللَّهُ یعْلَمُ وَ انْتُمْ لاتَعْلَمونَ خدا میداند و شما نمیدانید. میخواهد بگوید مطلبْ خیلی بزرگ است. خدا میداند که این کار چقدر بزرگ است و شما نمیدانید!

وَ لَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیکمْ وَ رَحْمَتُهُ وَ انَّ اللَّهَ رَؤفٌ رَحیمٌ اگر نبود فضل و رحمت الهی و اگر نبود که خدا رئوف و مهربان است، به حکم این غفلتی که کردید، عذاب بزرگی به شما میرسید، ولی فضل الهی مانع شد؛ یعنی این غفلتی که کردید و بلندگوی منافقین شدید، شما را مستحق یک عذاب بزرگ در دنیا کرده بود که اصلًا جامعه شما از هم بپاشد ولی فضل و رحمت الهی مانع شد.

از شیطان پیروی نکنید

باز تأکید دیگری میکند: یا ایهَا الَّذینَ امَنوا لا تَتَّبِعوا خُطُواتِ الشَّیطانِ وَ مَنْ یتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیطانِ فَانَّهُ یأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکرِ ای اهل ایمان! گام جای گام شیطان نگذارید، دنبال شیطان نروید.

اگر بگویید ما که شیطان را نمیشناسیم و او را نمیبینیم، از کجا بفهمیم گام جای گام شیطان میگذاریم؟ میگوید این دیگر دیدن نمیخواهد، شیطان را از وسوسههایش بشناسید. آنجا که شما میبینید یک وسوسهای در قلب شما پیدا شد که شما را به یک عمل زشت و منکر و ناپسند دعوت میکند بدانید که آنجا پای شیطان در میان است، شیطان جلو افتاده و به شما میگوید: بیا. آن وسوسه، «بیا» ی شیطان است. نمیخواهد شیطان را به چشم ببینی، به دل ببین. وَ مَنْ یتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیطانِ آن که جای گامهای شیطان گام میگذارد باید بداند فَانَّهُ یأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکرِ شیطان دعوت به کارهای زشت و ناپسند میکند.

هشدار به مسلمین

وَ لَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیکمْ وَ رَحْمَتُهُ. بار دیگر میگوید: ای مسلمین! در زمان پیغمبر در یک پرتگاهی قرار گرفتید که اگر فضل و رحمت خدا نبود- آنهم به خاطر پیغمبر- جامعه شما چنان سقوط کرده بود که نجات پیدا نمیکردید. همه اینها برای این است

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 423
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست