responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 422

اهل ایمان را لکهدار کنند.

یک عده مردم، به اصطلاح روانشناسی امروز «عقدهدار» هستند، هر جا فردی را میبینند که در میان مردم یک وجهه و حیثیتی دارد، برای اینکه به این اشخاص حسادت میبرند، همت و عرضه هم ندارند که خودشان را جلو بیندازند، فوراً به این فکر میافتند که یک شایعهای درباره او درست کنند. میگویند ما که نمیتوانیم به او برسیم پس او را پایین بیاوریم، چگونه؟ با یک عملی در منتهای نامردی و آن اینکه یک شایعهای علیه او بسازیم و یک تهمتی به او بزنیم. آنقدر این گناه بزرگ است که خدا میداند!

بدترین مردم

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله یک وقت در حضور اصحاب فرمود: الااخْبِرُکمْ بِشَرِّ النّاس؟ آیا به شما خبر ندهم که بدترین مردم کیست؟ گفتند: بَلی یا رَسولَ اللَّهِ! فرمود: بدترین مردم آن کسی است که خیر خودش را از دیگران منع میکند و هرچه دارد تنها برای خودش میخواهد. آنهایی که حاضر بودند گفتند: با این مقدمه ما فکر کردیم دیگر بدتر از این افراد کسی نیست. بعد فرمود: آیا میخواهید به شما بگویم از این بدتر کیست؟ صنف دیگری را ذکر فرمود. اصحاب گفتند: خیال کردیم بدتر از این گروه دوم دیگر کسی نیست. بعد فرمود: آیا میخواهید از آن بدتر را به شما بگویم کیست؟ گفتند: از این بدتر هم مگر هست؟! آنگاه صنف سوم را فرمود: بدتر از این افراد، مردمان بد زبانِ فحّاشِ تهمتزن و آبرو برند. اینجا دیگر حضرت توقف کرد، یعنی بدتر از اینها دیگر وجود ندارد.

پس معنای دوم آیه این است: آنان که دوست دارند نسبتهای زشت- که خود نسبت زشت هم زشتی است- درباره اهل ایمان شایع شود، بدان که برای آنها عذاب دردناکی است.

بعد میفرماید: فِی الدُّنْیا وَ الْاخِرَةِ در دنیا و آخرت عذابشان دردناک است؛ یعنی خدا اینها را نه تنها در آخرت عذاب میکند، بلکه در دنیا هم عذاب میکند.

مکافات گناه

مسئله مکافات قابل توجه است. چنین چیزی به ما نگفتهاند که هر گناهی عقوبتی در این دنیا دارد. خیلی از گناهان است که اساساً در این دنیا عقوبتی ندارد. هر گناهی در آن دنیا عقوبت دارد، اما خدا از بعضی گناهان در همین دنیا هم نخواهد گذشت. یکی از آن گناهانی که در همین دنیا عکسالعمل دارد- که میتوانید آن را

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 422
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست