responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 222

اهمیتی قائل نیستند، آن مقداری هم که شرعاً باید به او داد نمیدهند، و لهذا همه گربههای دیگر در قم منقرض شدهاند و فقط گربه سیاهها ماندهاند. هرچه نگاه میکنی در این شهر گربه سیاه میبینی، آنهم چاق و چله. از منبر آمد پایین. طلبه خیلی خوشمزهای بود خرمآبادی. اتفاقاً مرحوم اشراقی عینک سیاه به چشمش زده بود. وقتی آمد نشست، آن طلبه به همان زبان خرمآبادی و خیلی ساده و لطیف گفت: قربانت! ما که تو این شهر گربه سیاه نمیبینیم، تو عینک سیاه به چشمت زدهای همه گربهها را سیاه میبینی. خیلی مرحوم اشراقی خندید. حالا حساب این است: آدم عینک سیاه که به چشمش بزند- اگر چه آن داستان شوخی بود- همه گربهها را سیاه میبیند.

قرآن میگوید تقوا داشته باشید تا عینک درونیتان سفید باشد و جهان را همچنانکه هست ببینید. انْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَکمْ فُرْقاناً اگر تقوای الهی داشته باشید، اگر درونتان پاک باشد، اگر تیرگیها را از درون خود زایل کنید، خداوند در دل شما مایه تمیز قرار میدهد؛ یعنی خدا در دل شما چیزی قرار میدهد که با آن حقایق را خوب تمیز میدهید، یعنی به شما روشنی میدهد. پس انسان در اثر تقوا درونش روشن میشود و به همین جهت روشنبین میشود. وقتی که روشنبین شد، اولًا خودش را خوب میبیند، خوب اندازهگیری میکند، زیادتر از آنچه هست نمیبیند، کمتر از آنچه هست نیز نمیبیند، تیرگیها و عیبهای خودش را خوب میبیند؛ و ثانیاً در اثر این روشنبینی، به حکم اینکه انسان طوری ساخته شده که جهان را با عینک وجود خودش میبیند، وقتی تقوا داشته باشد و عینک وجودش پاک باشد، جهان را بهتر میبیند، بهتر تشخیص میدهد. واقعاً اشخاصی که باتقوا هستند، اگر آنها را با یک فرد دیگری نظیر خودشان که از هر جهت مثل خودشان باشند منهای تقوا، در نظر بگیریم، میبینیم قضاوتهای او خیلی بهتر از این دیگری است. این است که میگوییم به اینگونه اشخاص الهام میشود؛ آدم پاکی است، به او الهام میشود. این اثر تقواست در دنیا.

اثر اخروی تقوا

اثر تقوا در آخرت این است که گناهان گذشته را پاک میکند، کفاره عمل گذشته است، یعنی [گناهان گذشته را] محو میکند: وَ یکفِّرْ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ. مقصود این است

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 222
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست