responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 25  صفحه : 325

این را هم بگویم که ظهرها، اولْ اذان گفته میشود و بعد از اذان نماز خوانده میشود و در روز جمعه استثنائاً اگر بنا باشد نماز جمعه خوانده بشود اذان را قبل از ظهر میشود گفت، میشود اذان را چنان بگویند که اول زوالْ دو خطابه تمام شده باشد.

صدای مؤذن که بلند شد برای نماز جمعه، معامله کردن حرام است: وَ ذَرُوا الْبَیعَ.

این جهت، نصّ قرآن است و از مسلّمات اسلام است. شیعه و سنی در این زمینه اختلافی ندارند که اگر نماز جمعه صحیحی تشکیل شود و اذانش گفته شود، در آن حال مثلًا مغازهداری پشت ترازوی خودش نشسته یا ایستاده است و مشتری آمده و از او مثلًا پنیر میخواهد و او کارد را برده روی پنیر میخواهد ببُرد و در آن حال بانگ مؤذن بلند میشود: اللَّهُ اکبَر، واجب است بر مشتری و بر فروشنده که دست نگه دارند و بشتابند: فَاسْعَوْا الی ذِکرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَیعَ یعنی بشتابید به سوی نماز و معامله را رها کنید. معامله در آن وقت حرام است، باید بشتابند و این خطابهها، این سخنرانیها را گوش کنند.

در نماز جمعه دو خطابه خوانده میشود نه یکی، به این ترتیب که امام یک خطابه انشاء میکند، بعد مینشیند و مختصری سکوت میکند، دو مرتبه بلند میشود برای خطابه دوم.

محتوای خطابه های جمعه

حالا که خطابه نماز جمعه اینقدر اهمیت دارد که منظور عمده از این اجتماع شنیدن همان خطابههاست، آیا در آن خطابهها و سخنرانیها چه حرفهایی باید زده بشود؟

اول حمد و ثنای الهی، دوم درود بر خاتمالانبیاء و ائمه دین، سوم موعظه و یک سلسله مطالب لازم که بعد تشریح میکنم، چهارم قرائت سورهای از قرآن. این مادهای است که آنجا هست، مادهای است که ما در اسلام داریم.

باز برای اینکه بفهمید چقدر حضور در این اجتماع اهمیت دارد، در روایت دارد که حتی واجب است زندانیها را پلیسها و مأمورین زندان با خودشان بیاورند و به این نماز عمومی هفتگی شرکت بدهند، آنها را تحتالحفظ و با مراقبت اینکه فرار نکنند با خود بیاورند؛ یعنی باید زندانی را از زندان بیرون کشید و آورد تا نماز جمعهاش را با اجتماع بخواند و خطابه لازم را گوش کند و سپس برگردد به محل

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 25  صفحه : 325
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست