responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 732

گفته است که: «مغز من مثل این کشوهای عطاری است. هرکدام را که بخواهم، بیرون میکشم و هرکدام را که بخواهم میبندم.» انسان باید این حالت را داشته باشد که در حال عبادت بتواند با خدای خودش خلوت کند. حافظ در یک شعرش میگوید:

بر سر آنم کهگر ز دست برآید

دست به کاری زنم که غصه سرآید

خلوت دل نیست جای صحبت اضداد

دیو چو بیرون رود فرشته درآید

بعد شکایت میکند- و شاید در واقع از خودش شکایت میکند- از رفتن گاه به گاه پیش حکام زمان خودش، و میگوید:

صحبت حکام، ظلمت شب یلداست

نور ز خورشید جوی، بو که برآید

بر در ارباب بیمروّت دنیا

چند نشینی که خواجه کی بدر آید

کلمه «گدایی» را اینها زیاد به کار میبرند. مقصودشان از «گدایی» فقر نزد مرشد کامل است، آن که این فقیر است به او. فقیر به خداست ولی چون اینها اعتقاد خیلی زیادی دارند که انسان بدون مربی به جایی نمیرسد، وقتی میگویند «گدایی» یعنی گدایی نزد یک انسان کامل. میگوید:

ترک گدایی مکن که گنج بیابی

از نظر رهروی که در گذر آید

صالح و طالح متاع خویش نمودند

تا که قبول افتد و که در نظر آید

بلبل عاشق تو عمر خواه که آخر

باغ شود سبز و شاخ گل به برآید

به هر حال، وَ تَفَرَّغَ لَها خوشا به حال آن کسی که در عبادت، حالت فراغ و حالت خلوت برایش رخ بدهد، خلوت واقعی. بعد میفرماید: فَهُوَ لا یبالی عَلی ما اصْبَحَ مِنَ الدُّنْیا، عَلی عُسْرٍ امْ عَلی یسْرٍ [1] اگر کسی به این مرحله رسید، دیگر سختی و سستی دنیا برایش علی السویه میشود. مقصود این است که اگر کسی به این لذت برسد، دیگر سختی و رنج دنیا اصلًا برایش مفهوم ندارد. اگر بخواهند او را در زیر شکنجه هم قرار دهند واقعاً اهمیتی نمیدهد. سختی و سستی دنیا برای مردمی مسئله مهم است که به لذت عبادت نائل نشدهاند. اگر کسی به لذت عبادت نائل شود، دیگر این مسائل برایش طرح نیست.

در نظر ما خیلی عجیب و شگفت است که چگونه علی بن ابیطالب آنطور در دنیا زندگی میکرد. ولی ما نمیدانیم که او در عبادتش به جایی رسیده بود که به


[1]. کافی، ج 2/ ص 83

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 732
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست