responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 731

بهترین مردم آن کسی است که به پرستش و نیایش عشق بورزد [1] همچنین حضرت رسول میفرمایند: طوبی لِمَنْ عَشِقَ الْعِبادَةَ خوشا به حال کسی که به عبادت عشق بورزد، عبادت به صورت معشوقش در بیاید، وَ احَبَّها بِقَلْبِهِ و از صمیم قلب عبادت را دوست داشته باشد، وَ باشَرَها بِجَسَدِهِ و با بدنش به آن بچسبد.

مقصود این است که عبادت فقط یک ذکر قلب به تنهایی نیست. خود عبادت عملی (رکوع کردن، سجود کردن، قنوت کردن) نوعی عشق ورزی عملی است. وَ تَفَرَّغَ لَها [2] خودش را فارغ کند برای عبادت، خالی کند از همه چیز جز عبادت؛ یعنی آن وقتی که به عبادت میایستد دیگر هیچ خیالی، هیچ خاطرهای، هیچ فکری در قلبش نیاید، فقط او باشد و خدا، قلبش خالی بشود برای خدا، و روح عبادت هم همین است. روح عبادت ذکر است (به اصطلاح دینی) یعنی یاد خدا، منقطع شدن، بریده شدن، که در لحظه عبادتْ انسان از غیر خدا بریده شود و فقط و فقط او باشد و خدای خودش، گویی غیر از او و خدا چیزی در عالم وجود ندارد. این همان حالتی است که شعرای عرفانی از آن تعبیر به «حضور» میکنند. شعر معروف حافظ میگوید:

نه حافظ را حضور درس خلوت

نه دانشمند را علم الیقینی

حافظ به این مسئله حضور و خلوت (به معنی خلوت قلب) توجه داشته است.

اگر میبینید افرادی به خلوت ظاهری اهمیت میدهند، مقدمه است برای اینکه خلوت قلب پیدا شود. بعد که خلوت قلب پیدا شد، انسان باید بیاید در اجتماع که کار اجتماعیاش را انجام دهد ولی خلوت قلبش را هم داشته باشد. گویا ناپلئون


[1]. کلمه «عشق» در تعبیرات اسلامی خیلی کم آمده که بعضیها اساساً روی همین جهت گفتهاند که اصلًا این کلمه را نباید استعمال کرد، و با استعمال زیاد شعرا هم مخالفت میکنند و میگویند کلمه حب و دوستی را باید به کار برد نه کلمه عشق. ولی دیگران جواب دادهاند که کلمه «عشق» در اصطلاحات دینی کم به کار رفته، نه اینکه هیچ به کار نرفته. از جمله مواردی که به کار رفته، همین جاست که عرض کردم. یکی دیگر آن جمله معروفی است که نوشتهاند امیرالمؤمنین در وقتی که به صفّین میرفتند، به سرزمین کربلا که رسیدند مشتی از خاک را برداشتند و بو کردند و بعد فرمودند: واهاً لَک ایتُهَا التُّرْبَةُ خوشا به توای خاک، ههُنا مُناخُ رُکابٍ وَ مَصارِعُ عُشّاقٍ اینجا جایی است که بارهایی فرود خواهد آمد، سوارهایی به اینجا که میرسند بارشان را فرود میآورند، و اینجا خوابگاه عاشقانی است. بعد جملههایی فرمود که آن جملهها کاملًا میرساند که حضرت نظر به حادثه کربلا داشتهاند.

[2]. «تفرّغ» از ماده فراغ است.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 731
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست