responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 461

افسانه جادوگر و جن

دیگری مَثَل آورده بود که در افسانههای قدیم آمده است که یک جادوگر، جنّی را تسخیر و در شیشه کرده بود و درِ شیشه را هم بسته بود. هر وقت دلش میخواست، این جن را از شیشه بیرون میآورد، از آن استفاده میکرد (کارهای خیلی شگفت و عجیب). کارش که تمام میشد، فوراً جن را تو شیشه میکرد و درِ آن را میبست. او شاگردی داشت که آرزو داشت مثل استادش بشود و از این جن استفاده کند.

کوشش کرد و دور از چشم استاد رمز درآوردن این جن از شیشه و رمز استخدام او را به دست آورد. یک روز در غیبت استاد جن را از شیشه درآورد و از آن استفاده کرد. خواست جن را تو شیشه کند، دیگر رمز تو شیشه کردنش را بلد نبود، نتوانست آن را تو شیشه کند، به شرش گیر کرد، و چون دیگر نمیتوانست جن را استخدام کند جن او را استخدام کرده بود. نوشته بود این، مَثَل ماشین است. بشر ماشین را تولید کرده است اما از عهده کنترلش بیرون نمیآید.

ولی همین است که ما قبول نداریم و میگوییم مسئله، مسئله دیگر است.

سیانتیسم، اصالت علم

برخلاف نظریه آقای توین بی، خطای بشر به دست صنعتگران و آن کسی که ماشین بخار را اختراع کرد صورت نگرفت؛ خطای بشر به دست فرانسیس بیکن و بعد اتباع او انجام شد آن روزی که گفتند: علم همه چیز بشر است (سیانتیسم، اصالت علم)، حل تمام مشکلات را از علم باید بخواهیم. مگر بشر چند تا دشمن دارد؟

جهل است، بیماری است، فقر است، دلهره و اضطراب است، ظلم است، آز است و ...

مادر تمام بدبختیهای بشر جهل و نادانی است. به بشر علم و دانش و آگاهی بده، امّ الامراض را از بین بردهای. جهالت که رفت، تمام اینها از بین رفته است. یکدفعه چنین مسیری برای بشر به وجود آمد. علم حقیقتاً حقیقت مقدسی است. اما علم را از همزاد خودش که ایمان است جدا کردند، گفتند همه کارهایی را هم که در گذشته ایمان میکرد در آینده علم انجام میدهد.

چه تعبیر خوبی دارد رسول اکرم، میفرماید: الْحِکمَةُ ضالَّةُ الْمُؤْمِنِ یطْلُبُها اینَما

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 461
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست