responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 459

در آمریکا در سال، در حدود دو میلیارد دلار صرف غذای سگ و گربه میشود و مازادش دور ریخته میشود، ولی گرسنه پشت سر گرسنه است که در دنیا دارد میمیرد و از بین میرود.

مسئله آلودگی محیط زیست

مسئله دیگر مسئله آلودگی محیط زیست است. ما هم، اکنون این مسئله را در شهرهای بزرگ خودمان خصوصاً تهران احساس میکنیم؛ یعنی آن بزرگترین مایه زندگی بشر که هواست، امروز آنچنان آلوده شده و روز به روز هم آلودهتر میشود که میرود انسان از بزرگترین موهبت زندگی محروم گردد، و این مشکله بزرگی در دنیا شده است. ریشهاش چیست؟ آیا واقعاً همانطور که گفتهاند جبر ماشین است و چارهای نیست؟ آیا این همه ماشین (به معنی اعم) و این همه محصولات ماشینی که در دنیا تولید میشود، براساس احتیاج بشر است؟ ابداً. هیچ با احتیاجات بشر [هماهنگ نیست]، فقط حرصها و آزهاست که اینها را به این شکل درآورده.

مصرف چطور؟ امروز هزاران نیرنگ در دنیا به کار میبرند برای اینکه مصرفهای مصنوعی بسازند. تمام وسایل ارتباط جمعی دنیا در خدمت سرمایه دارهای بزرگ است برای ایجاد اشتهای کاذب در مصرف کردن؛ یعنی ماشینها دائم دارند تولید میکنند، ولی چون بشر این مقدار نیاز ندارد آنها به وسایل مختلف (با موسیقی، با جاذبههای زنان، با فیلمها، با تلویزیونها و وسایل دیگر) میخواهند کالاهای تولیدشده را به خورد بشر بدهند که بشر از یک طرف بدود برای پول درآوردن و از طرف دیگر به سرعت خرج کند برای اینکه چرخهای ماشینها بتواند بگردد.

تمثیل توین بی

شاید یک سال پیش بود، مقالهای در روزنامه اطلاعات خواندم خیلی خوشم آمد.

ترجمه مقالهای بود از مورخ جامعه شناس بزرگ جهان معاصر توین بی. در این مقاله به صورت طنز نوشته بود: در کتاب مقدس- که مقصودش عهد عتیق است- آمده است که وقتی خدا پدربزرگ ما آدم را خلق کرد او را در بهشت قرار داد و تمام نعمتها را در اختیار وی قرار داد و به او گفت: از این همه نعمت استفاده کن؛ فقط یک شجره ممنوعه بود، گفت: به آن شجره ممنوعه نزدیک نشو که اگر نزدیک شدی همه اینها

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 459
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست