نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 2 صفحه : 96
سراسر جهان یک اراده واحد و مشیت واحد و نظم واحد مشاهده میکنیم و این خود نشان میدهد که جهان ما «یک کانونی» است نه «دو کانونی» و «چند کانونی».
گذشته از اینها اگر دو خدا و یا بیشتر میبود، الزاماً دو اراده و دو مشیت و یا بیشتر دخالت داشت و همه آن مشیتها به نسبت واحد در کارها مؤثر میبود و هر موجودی که میبایست موجود شود باید در آنِ واحد دو موجود باشد تا بتواند به دو کانون منتسب باشد و باز هریک از آن دو موجود نیز به نوبه خود دو موجود باشند و در نتیجه هیچ موجودی پدید نیاید و جهان نیست و نابود باشد. این است که قرآن کریم میگوید:
اگر خدایان متعدّد غیر از ذات احدیت وجود میداشت آسمان و زمین تباه شده بودند.
عبادت و پرستش
شناخت خدای یگانه به عنوان کاملترین ذات با کاملترین صفات، منزّه از هرگونه نقص و کاستی، و شناخت رابطه او با جهان که آفرینندگی و نگهداری و فیاضیت، عطوفت و رحمانیت است، عکسالعملی در ما ایجاد میکند که از آن به «پرستش» تعبیر میشود.
پرستش نوعی رابطه خاضعانه و ستایشگرانه و سپاسگزارانه است که انسان با خدای خود برقرار میکند. این نوع رابطه را انسان تنها با خدای خود میتواند برقرار کند و تنها در مورد خداوند صادق است؛ در مورد غیرخدا نه صادق است نه جایز.
شناخت خداوند به عنوان یگانه مبدأ هستی و یگانه صاحب و خداوندگار همه چیز، ایجاب میکند که هیچ مخلوقی را در مقام پرستش، شریک او نسازیم. قرآن کریم تأکید و اصرار زیاد دارد بر اینکه عبادت و پرستش باید مخصوص خدا باشد؛ هیچ گناهی مانند شرک به خدا نیست.
اکنون ببینیم پرستش یا عبادت که مخصوص خداست و انسان نباید این رابطه