responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 2  صفحه : 91

بعضی از موجودات، مکان بزرگتر و یا زمان طولانیتری را اشغال میکنند و بعضی مکان کوچکتر و زمان کوتاهتری را، اما بالاخره همه محدودند به بخشی از مکان و به قدری از زمان.

2. تغییر

موجودات جهان همه متغیر و متحول و ناپایدارند. هیچ موجودی در جهان محسوس به یک حال باقی نمیماند، یا در حال رشد و تکامل است و یا در حال فرسودگی و انحطاط. یک موجود مادی محسوس، در تمام دوره هستی خود یک دوره مبادله مستمر را در متن واقعیت خود طی میکند، یا میگیرد و یا میدهد، و یا هم میگیرد و هم میدهد؛ یعنی یا چیزی از واقعیت اشیاء دیگر را میگیرد و جزء واقعیت خود میسازد و یا چیزی از واقعیت خود را تحویل بیرون میدهد و یا هر دو کار را انجام میدهد، و به هرحال هیچ موجود مادی، ثابت و یکنواخت باقی نمیماند. این خاصیت نیز شامل عموم موجودات این جهان میباشد.

3. وابستگی

از جمله ویژگیهای این موجودات، وابستگی است. به هر موجودی که مینگریم آن را «وابسته» و «مشروط» مییابیم، یعنی وجودش وابسته و مشروط به وجود یک یا چند چیز دیگر است به طوری که اگر آن موجودات دیگر نباشند این موجود هم نخواهد بود. هرگاه در متن واقعیت این موجودات دقت کنیم آنها را توأم با «اگر» و یا «اگرها» ی زیادی میبینیم. در میان محسوسات، موجودی نمییابیم که بلاشرط و به طور مطلق (رها از قید وجودات دیگر که بود و نبود سایر موجودات برایش یکسان باشد) بتواند موجود باشد؛ همه، وجودهایی «مشروط» میباشند، یعنی هرکدام بر تقدیر وجود یک شیء دیگر موجود میباشند و آن دیگری نیز به نوبه خود بر تقدیر وجود یک موجود دیگر و همینطور ...

4. نیازمندی

موجودات محسوس و مشهود ما به دلیل وابستگی و مشروط بودن، نیازمندند، نیازمند به چه؟ به همه شرایط بیشماری که به آن شرایط وابسته هستند؛ و همچنین هر یک از آن شرایط نیز به نوبه خود نیازمند به یک سلسله شرایط دیگر میباشد.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 2  صفحه : 91
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست