responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 2  صفحه : 488

مکانیسم طبیعی حرکت را فشار یک طبقه بر طبقه دیگر و ارتجاعی بالذات بودن طبقهای و انقلابی بالذات بودن طبقه دیگر میداند، و دیگری مکانیسم اصلی را در فطرت پاک کمالجویانه و ترقیخواهانه بشر سراغ دارد، و یک مکتب دیگر چیز دیگر. بدیهی است که هر مکتب متناسب با اینکه مکانیسم حرکت را چه مکانیسمی بداند، در تعلیمات خود شرایط و موجبات یا موانع و بازدارندهها را توضیح میدهد.

مکتبی که مکانیسم حرکت را فشار طبقهای بر طبقه دیگر میداند، برای اینکه جامعه را به جنبش و حرکت آورد احیاناً اگر به قدر کافی تضییق و فشار وجود نداشته باشد آن را میآفریند برای اینکه جامعه را از رکود و سکون خارج نماید.

مارکس در بعضی آثار خود یادآور شده است:

برای اینکه طبقهای از آزادگان وجود داشته باشد، وجود طبقهای از بردگان ضروری است.

در پایان همین بررسی نوشته است:

پس امکان آزادی ملت آلمان در کجاست؟ پاسخ ما چنین است: بایستی طبقهای که به طور قاطعی در زنجیر باشد تشکیل داد [1].

اینچنین مکتبی «اصلاحات» را مانع تلقی میکند، چون اصلاحات فشار را کاهش میدهد و کاهش فشار مانع انقلاب و انفجار میگردد و حداقل آن را به تأخیر


[1]. مارکس و مارکسیسم، ص 35 (متن و پاورقی). از اینجا معلوم میشود که نظریه مارکسیسم که میگوید تنها اعمال زور طبقه استثمارشده اخلاقی است زیرا در مسیر تکامل است و نقش مؤثر در پیشرفت دارد اما اعمال زور و قدرت طبقه استثمارگر ضد اخلاقی است چون عامل توقف است، قابل خدشه است. یعنی از نظر این مکتب عامل فشار طبقه استثمارگر همان قدر در تکامل نقش دارد که عکسالعمل انقلابی طبقه استثمارشده، پس عمل استثمارگر همان اندازه اخلاقی است که عمل استثمارشده. تفاوت آنها در جهتِ قرار گرفتن این دو نیرو است که یکی رو به گذشته دارد و دیگری رو به آینده، نه در نقش داشتن در تکامل. بدیهی است که رو به گذشته یا آینده داشتن نمیتواند ملاک اخلاقی و غیر اخلاقی بودن باشد، زیرا در حقیقت «نیت» را و ذهن را ملاک قرار دادهایم و این از نظر مارکسیسم نوعی ایدهآلیسم است.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 2  صفحه : 488
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست