responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 2  صفحه : 307

چون سِر [2] و ماهیت جان مخبر است

هرکه او «آگاهتر»، «باجانتر» است

اقتضای جان چو ای دل آگهی است

هرکه آگهتر بود جانش قوی است

روح را تأثیرْ آگاهی بود

هرکه را این بیش، اللّهی بود

چون جهانِ جان سراسر آگهی است

هرکه بیجان است از دانش تهی است

پس انسان به هر نسبت که از خود و از جهان آگاهتر باشد، جاندارتر است.

جانداری، به اصطلاح فلاسفه، حقیقت مشککه است، یعنی درجات و مراتب دارد؛ تدریجاً که درجه آگاهی انسان بالا میرود، درجه حیات و جانداریاش بالا میرود.

بدیهی است که خودآگاهی مورد بحث، خودآگاهی شناسنامهای نیست که نامم چیست؟ نام پدر و مادرم چیست؟ در کجا زادهام و در کجا سکونت دارم؟ و یا خودآگاهی بیولوژیک نیست که در شناخت حیوانی یک درجه بالاتر از خرس و میمون خلاصه میشود. برای اینکه منظور روشن شود، به انواع خودآگاهیها در اینجا به طور خلاصه اشاره میکنیم. از خودآگاهیهای مجازی و غیرواقعی نظیر خودآگاهی شناسنامهای که بگذریم چند نوع خودآگاهی واقعی داریم:

1. خودآگاهی فطری

انسان، بالذات خودآگاه است؛ یعنی جوهر ذات انسان آگاهی است. اینچنین نیست که اول «منِ» انسان تکوّن مییابد و در مرحله بعد انسان به این «من» آگاهی مییابد. پیدایشِ «منِ» انسان عین پیدایش آگاهی به خود است. در آن مرحله «آگاه»، «آگاهی» و «به آگاهی درآمده» یکی است. «من» واقعیتی است که عین آگاهی به خودش است.

انسان در مراحل بعد، یعنی پس از آنکه به اشیاء دیگر کم و بیش آگاه میگردد، به خود نیز به همان صورت که به اشیاء دیگر آگاه میگردد آگاهی مییابد؛ یعنی صورتی از خود در «ذهن» خویش تصویر میکند و به اصطلاح به علم حصولی به خود آگاه میگردد؛ اما پیش از آنکه به این گونه به خود آگاه گردد، بلکه پیش از آگاهی به هر چیز دیگر، به خود- به گونهای که اشاره شد یعنی به نحو علم

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 2  صفحه : 307
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست