responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 2  صفحه : 201

3. پیامبر اسلام میکوشد مردم را از امور غیرعادی و کرامات و خوارق عادات، به مسائل عقلی و منطقی متوجه سازد و حساسیت آنها را از «عجایب و غرایب» به «واقعیات و حقایق» بگرداند.

اکنون درباره هر سه مطلب بحث و کنجکاوی میکنیم:

معجزه ای غیر از قرآن

آیا پیامبر اسلام غیر از قرآن معجزهای نداشته است؟ این مطلب گذشته از اینکه از نظر تاریخ و سنت و حدیث متواتر غیرقابل قبول است، خلاف نصّ قرآن کریم است.

«شقّالقمر» در خود قرآن آمده است. فرضاً کسی شقّالقمر را توجیه و تعبیر کند (که البته قابل تأویل نیست)، داستان معراج و سوره اسراء را چگونه میتوان توجیه و تعبیر کرد؟ در کمال صراحت میفرماید:

سُبْحانَ الَّذِی أَسْری بِعَبْدِهِ لَیلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بارَکنا حَوْلَهُ لِنُرِیهُ مِنْ آیاتِنا.

منزّه است آن که شبی بنده خویش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی (بیتالمقدس) برد تا برخی از آیات خود را به او بنمایانیم.

آیا این جریان، یک خرق عادت، یک معجزه نیست؟!

در سوره مبارکه تحریم، داستان در میان گذاشتن پیامبر رازی را با یکی از زنان خود و باز در میان گذاشتن آن زن آن راز را با زنی دیگر آمده است [1]، که رسول اکرم به آن زن گفت چرا با دیگری گفتی؟ و قسمتهایی از آنچه میان آن دو زن گذشته بود بازگو کرد. آن زن (با تعجب) پرسید: تو از کجا اینها را دانستی؟ رسول اکرم فرمود:

خداوند مرا آگاه ساخت. آیا این خبر از غیب نیست؟ معجزه نیست؟


[1]. وَ إذْ أسَرَّ النَّبِی إلی بَعْضِ أزْواجِهِ حَدیثاً فَلَمّا نَبَّأتْ بِهِ وَ أظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَیهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَ أعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ فَلَمّا نَبَّأها بِهِ قالَتْ مَنْ أنْبَأک هذا قالَ نَبَّأنِی الْعَلیمُ الْخَبیرُ (تحریم/ 3).

آنگاه که پیامبر رازی را با یکی از همسرانش در میان نهاد، همینکه آن زن آن راز را به زن دیگر گفت و خدا پیامبر را بر افشای راز آگاه کرد، قسمتی از آن را پیامبر بازگو کرد و از بازگوکردن قسمت دیگر خودداری نمود. آن زن گفت: چه کسی تو را آگاه ساخت؟ پیامبر گفت: خدای دانای آگاه.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 2  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست