نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 2 صفحه : 201
3. پیامبر اسلام میکوشد مردم را از امور غیرعادی و کرامات و خوارق عادات، به مسائل عقلی و منطقی متوجه سازد و حساسیت آنها را از «عجایب و غرایب» به «واقعیات و حقایق» بگرداند.
اکنون درباره هر سه مطلب بحث و کنجکاوی میکنیم:
معجزه ای غیر از قرآن
آیا پیامبر اسلام غیر از قرآن معجزهای نداشته است؟ این مطلب گذشته از اینکه از نظر تاریخ و سنت و حدیث متواتر غیرقابل قبول است، خلاف نصّ قرآن کریم است.
«شقّالقمر» در خود قرآن آمده است. فرضاً کسی شقّالقمر را توجیه و تعبیر کند (که البته قابل تأویل نیست)، داستان معراج و سوره اسراء را چگونه میتوان توجیه و تعبیر کرد؟ در کمال صراحت میفرماید:
منزّه است آن که شبی بنده خویش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی (بیتالمقدس) برد تا برخی از آیات خود را به او بنمایانیم.
آیا این جریان، یک خرق عادت، یک معجزه نیست؟!
در سوره مبارکه تحریم، داستان در میان گذاشتن پیامبر رازی را با یکی از زنان خود و باز در میان گذاشتن آن زن آن راز را با زنی دیگر آمده است [1]، که رسول اکرم به آن زن گفت چرا با دیگری گفتی؟ و قسمتهایی از آنچه میان آن دو زن گذشته بود بازگو کرد. آن زن (با تعجب) پرسید: تو از کجا اینها را دانستی؟ رسول اکرم فرمود:
خداوند مرا آگاه ساخت. آیا این خبر از غیب نیست؟ معجزه نیست؟
آنگاه که پیامبر رازی را با یکی از همسرانش در میان نهاد، همینکه آن زن آن راز را به زن دیگر گفت و خدا پیامبر را بر افشای راز آگاه کرد، قسمتی از آن را پیامبر بازگو کرد و از بازگوکردن قسمت دیگر خودداری نمود. آن زن گفت: چه کسی تو را آگاه ساخت؟ پیامبر گفت: خدای دانای آگاه.
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 2 صفحه : 201