responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 2  صفحه : 200

آنچه بیشتر مورد استناد این گروه واقع شده آیات 90- 93 سوره اسراء است که میفرماید:

وَ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَک حَتَّی تَفْجُرَ لَنا مِنَ الْأَرْضِ ینْبُوعاً. أَوْ تَکونَ لَک جَنَّةٌ مِنْ نَخِیلٍ وَ عِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهارَ خِلالَها تَفْجِیراً. أَوْ تُسْقِطَ السَّماءَ کما زَعَمْتَ عَلَینا کسَفاً أَوْ تَأْتِی بِاللَّهِ وَ الْمَلائِکةِ قَبِیلًا. أَوْ یکونَ لَک بَیتٌ مِنْ زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقی فِی السَّماءِ وَ لَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِیک حَتَّی تُنَزِّلَ عَلَینا کتاباً نَقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحانَ رَبِّی هَلْ کنْتُ إِلَّا بَشَراً رَسُولًا.

گفتند تو را تصدیق نمیکنیم تا آنکه برای ما از زمین چشمهای بشکافی، یا تو را باغی از خرما و انگور باشد که نهرها در آنها جاری سازی، یا پارهای از آسمان را چنان که گمان میبری بر ما بیفکنی، یا خدا و فرشتگان را روبروی ما حاضر سازی، یا تو را خانهای از طلا باشد، یا به آسمان بر شوی، و هرگز بالا رفتنت را گواهی نکنیم مگر آنکه نامهای از آسمان بر ما نازل کنی. بگو منزّه است پروردگارم، آیا من جز بشرِ فرستادهای هستم؟

میگویند این آیات نشان میدهد که مشرکان از پیامبر معجزهای (غیر از قرآن) میخواستند و پیامبر امتناع میکرد.

ما ضمن تأیید بعضی از مطالبی که نقل کردیم، خصوصاً آنچه در مزیت معجزه بودن کتاب نسبت به سایر معجزات گفته شد، متأسفیم که نمیتوانیم با همه این نظریات موافق باشیم. آنچه از نظر ما قابل بحث است چند مسئله است:

1. پیامبر اسلام معجزهای غیر از قرآن نداشته و در مقابل تقاضای معجزه غیر از قرآن امتناع میکرده و آیات سوره اسراء دلیل بر این مطلب است.

2. ارزش و کاربرد اعجاز چقدر است؟ آیا اعجاز و امر خارقالعاده چیزی بوده متناسب با دوره کودکی بشر که عقل و منطق کارگر نبوده و هرکس حتی حکیمان و پادشاهان، خود را با این امور توجیه میکردهاند؛ پیامبران نیز مجبور بودهاند با همین گونه امور خود را توجیه کنند و مردم را قانع سازند؛ پیغمبر اسلام که معجزهاش کتاب است از این قاعده مستثنی است، او خود را با کتاب و در حقیقت با عقل و منطق توجیه کرد؟

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 2  صفحه : 200
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست