responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 18  صفحه : 162

است: این قضای حتمی پروردگار است که اگر فرض کنیم از عمر دنیا یک روز بیشتر باقی نمانده است این کار حتما باید عملی شود. این روایتی است که اهل تشیع و اهل تسنن هر دو روایت کردهاند و در آن تردیدی نیست.

بعضی از دوستان وقتی که میدیدند که این برادر ما از حجاز، آقای شیخ خلیل الرحمن [1]، همیشه صحبت انتظار ظهور حضرت حجت را میکند، تعجب میکردند که ایشان اهل تشیع نیستند، چطور انتظار ظهور حضرت حجت را دارند؟

واقعا ایشان انتظار ظهور حضرت حجت را دارند. اغلب ما شاید روی عادت و منطقه جغرافیایی میگوییم، و ایشان روی اعتقاد و ایمان میگویند. گفتم: این مطلبی است که شیعه و سنی ندارد، اهل تسنن هم این سخن را زیاد میگویند.

حال ببینید پیغمبر چگونه آن روز را روشن و دوره کمال بشریت میبیند. فرمود:

«الْمَهْدی یبْعَثُ فی امّتی عَلَی اخْتِلافٍ مِنَ النّاسِ وَالزَّلازِلِ» مهدی علیه السلام در یک شرایطی میآید که اختلاف در میان بشر شدید و زلزلهها برقرار است (مقصود زلزلههای ناشی از مواد زیر زمین نیست)، اصلًا زمین به دست بشر دارد تکان میخورد و خطر، بشریت را تهدید میکند که زمین نیست و نابود شود.«فَیمْلَأُ الْارْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» بعد از آنکه پیمانه ظلم و جور پر شد، دنیا را پر از عدل و داد میکند.«یرْضی عَنْهُ ساکنُ السَّماءِ وَ ساکنُ الْارْضِ» از او، هم خدای آسمان راضی است و هم خلق خدای آسمان و مردم روی زمین؛ میگویند: الحمد للَّه که شر این ظلمها از سر ما کوتاه شد. بعد فرمود:«یقَسِّمُ الْمالَ صِحاحاً» ثروت را بهطور صحیح تقسیم میکند. گفتند: یا رسولَ اللَّه! یعنی چه بهطور صحیح؟ فرمود: عادلانه و بالسّویه تقسیم میکند.«وَ یمْلَأُ اللَّهُ قُلوبَ امَّةِ مُحَمَّدٍ غِنی وَ یسَعُهُمْ عَدْلُهُ» [2] خداوند دل امت اسلام را مملوّ از غنا میکند؛ یعنی خیال نکن غنا و ثروت، تنها همان ثروت مادی است؛ دلها غنی میشود، فقرها و نیازها و حقارتها و بیچارگیها و کینهها و حسادتها، همه از دلها بیرون کشیده میشود.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نهج البلاغه میفرماید: حَتّی تَقومَ الْحَرْبُ بِکمْ عَلی ساقٍ، بادِیاً نَواجِذُها، مَمْلوءَ ةً اخْلافُها، حُلْواً رَضاعُها، عَلْقَماً عاقِبَتُها. پیش بینی میکند که قبل از ظهور حضرت مهدی آشوب عجیب و جنگهای بسیار مهیب و خطرناکی در دنیا


[1]. [از قاریان قرآن که حسینیه ارشاد از او دعوت به عمل آورده بود.]

[2]. اعلام الوری، ص 401.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 18  صفحه : 162
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست