نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 15 صفحه : 68
نیست یعنی وجدان بشر را ساخته اوضاع و شرایط اقتصادی و در واقع انعکاس آن شرایط و اوضاع میداند، بنابراین وضع عمومی زندگی مادی است که وجدان همه افراد و از آن جمله نوابغ را در یک جهت خاص میسازد. نقش نوابغ فقط این است که آنها مظهر خواهند بود. فرق است میان اینکه کسی مظهر اراده یک ملت باشد [1] [و اینکه او رهبر و به حرکت درآورنده آن ملت باشد.] نظریه قهرمانان با این نظریه صد درصد تناقض دارد. نقش قهرمانان از دیدگاه این نظریه را بعد که نظریه توجیه اقتصادی تاریخ مطرح شد بیان میکنیم.
[1] در واقع به منزله سَمبُل میشود؛ یعنی قومی، ملتی دارد حرکتی را انجام میدهد؛ یک فرد، شاخصتر از دیگران است و او در همان جهت حرکتی است که دیگران دارند، نه اینکه او اینها را به حرکت درآورده بلکه این حرکت وجود دارد، منتها او نمایانگر آنهاست. دیگران دیده نمیشوند، او دیده میشود و الّا او هم یکی از آنهاست.
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 15 صفحه : 68