responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنایی با قرآن ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 9  صفحه : 145

جمعهای جدا از همديگر، مثل اينکه ما میگوييم گروه گروه).ايَطْمَعُ کلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ انْ يُدْخَلَ جَنَّةَ نَعيمٍ عجب! چه طمع خامی! هر فردی از اينها طمع ورود در بهشت را دارد بدون هيچ تسليمی و ايمانی و عملی!کلّا نه چنين است. «کلّا» میگويند حرف ردع است، چنان که ما گاهی میگوييم بس کن، بس؛ يعنی نه چنين است، چنين نيست. در فارسی ما لفظی نداريم که به مفرد خود جای کلّا را بگيرد. خلاصه وقتی يک جملهای میگويند و میخواهند بگويند ايست، حرف نزن، مطلب اينچنين نيست، میگويند کلّا؛ مثل «نه چنين است».

بعد قرآن آياتی ذکر میکند که ابتدا انسان رابطهاش را درک نمیکند که چه رابطهای ميان اين آيات و جملههای قبل است ولی کمی که دقت کند رابطه را خوب درک میکند.انّا خَلَقْناهُمْ مِمّا يَعْلَمونَ ما اينها را آفريدهايم از همان مادهای که خودشان میدانند؛ يعنی جناب آنها هم از همان نطفه گنديده خلق شدهاند که همه مردم از آن خلق شدهاند. اين چيست که اينها برای خودشان مينوسرشتی قائل هستند؟! مثل اينکه يک مادهای و يک گوهر خيلی باارزشی بوده که اينها را از آن آفريدهاند، ديگر تمام شده، اگر خدا اينها را کنار بگذارد پس چه کسی؟ مگر مثل ما يا بهتر از ما هم در دنيا فرض میشود؟ قرآن میفرمايد:کلّا اين حرفها و اين چرندها را رها کنيد.انّا خَلَقْناهُمْ مِمّا يَعْلَمونَ اينها را هم از همان چيزی آفريدهايم که خودشان میدانند، از همان چيزی که همه مردم خلق شدهاند؛ اينها هم از همان نطفهای به وجود آمدهاند که همه مردم ديگر از آن به وجود آمدهاند. اين ادعاها برای چيست؟! اصلًا فرض آنها بر اين بوده است که اگر ما به بهشت نرويم پس کی برود، مثل اينکه ديگر خزانه خدا خالی شده!

فَلا نه، اقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ. جمله «لا اقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ» را دو جور میشود تفسير کرد که هر دو يک معنا میدهد.

نام کتاب : آشنایی با قرآن ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 9  صفحه : 145
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست