نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 2 صفحه : 320
گاه آن اندازه تعصّب به خرج میدهد که مخالفان خود- از اهل سنّت- را خارج از دین میشمارد و در خصوص آیه 18 سوره آل عمران میگوید: اهل جبر و کسانی که قائل به رؤیت ذات حق تعالی هستند، بر دین اسلام نیستند». [1] او سخنانی از این دست، بسیار دارد و همواره فریاد ابن منیر اسکندری بلند است، و دیدنیها و شگفتیها در این آشوب، فراوان و جالب است. [2]
2. تفسیر جوامع الجامع
نوشته امین الاسلام، ابو علی، فضل بن حسن طبرسی، صاحب «مجمع البیان» است. این تفسیر، خلاصه دو تفسیر قبلی ایشان است که به درخواست فرزند برومندش و وساطت برخی دوستان ارجمندش به رشته تحریر در آمده و در عین ایجاز و اختصار، گویای مهمترین حقایق قرآنی و ارائه کننده جنبههای ادبی بدیع در قرآن است. خود در مقدمه، چنین میگوید: «هنگامی که از نوشتن کتاب بزرگ تفسیری، «مجمع البیان» که شامل انواع معارف و علوم قرآنی بود فراغت یافتم، بر کتاب «کشّاف» زمخشری دست یافتم و بر آن شدم که از بدایع و نکات و ظرافتهای بینظیر آن خوشه برچینم؛ [چنان کردم و از این کار، کتابی به دست آمد] که آن را «الکافی الشافی» نام نهادم. هر دو کتاب، پس از پا گذاشتن به عرصه وجود، مورد استقبال شایان دلباختگان قرآن قرار گرفت. در این هنگام، فرزند دلبندم، ابو نصر حسن- که خداوند او را به وجه احسن نصرت دهد- از من خواست که آن دو را در قالب تلخیص در آورم تا برای همگان سودمند باشد و [مردم به نظریات علمی و دقایق فکری و نکات بدیع ادبی هر دو کتاب، یکجا دسترسی پیدا کنند؛ و این در حالی بود که سنّ من از هفتاد گذشته و چنین کاری برایم دشوار بود؛ ولی با اصرار برخی دوستان محترم که [فرزندم به شفاعت آورده بود، به درخواست ایشان تن در دادم و با حول و قوّه الهی سعی در هموار شدن راه نمودم و بحمد اللّه موفّق گردیدم و آن
[1] همان، ج 1، ص 345- 344. ر. ک: ذهبی، التفسیر و المفسرون، ج 1، ص 467- 464. [2] از جمله، ر. ک: تفسیر کشاف، ج 2، ص 156- 152 و حاشیه آن، (منظرهای جالب و دیدنی است).
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 2 صفحه : 320