responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 481

5. تحریم خمر

در قرآن آیه‌ای که به طور صریح و با لفظ تحریم از نوشیدن شراب منع کند نیامده است، بلکه در آن تنها به اجتناب از شرب خمر امر شده یا اینکه خمر از اموری قرار داده شده که شایسته پرهیز است. چنین تعبیراتی ظاهرا فقط ارشاد به حکم عقل است و باعث شده تا برخی گمان کنند نوشیدن شراب در اسلام حرام نیست.
مهدی عباسی در همین خصوص از امام موسی بن جعفر علیه السّلام پرسش کرده می‌گوید: «شرب خمر در کتاب خدا حرام شده یا نه؟ چون آنچه مردم از قرآن می‌فهمند تنها نهی از آن است نه تحریم آن. امام فرمود: بلی در کتاب خدا حرام شده است. گفت: در کدام آیه قرآن تحریم آن مطرح شده است؟ امام فرمود: در آیه «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ» [1]. امام فرمود:
فواحش در ظاهر آیه عبارت است از زنای آشکار و نصب کردن پرچم‌هایی که فاجران در جاهلیت بر پشت خانه فاحشه‌ها بر می‌افراشتند و فواحش باطنی عبارت است از ازدواج با زن پدر که مردم پیش از بعثت مرتکب آن می‌شدند؛ فرزندان، بیوه‌های پدران را- که مادرشان نبودند- پس از فوت پدر به ازدواج خود در می‌آوردند.- حضرت ادامه داد:- إثم، همان شراب است نه چیز دیگر، چه اینکه در آیه دیگری خداوند می‌فرماید: «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِما إِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما» [2].
در این هنگام مهدی عباسی به علی بن یقطین که در مجلس حاضر بود و یکی از وزرای وی بود روی کرد و گفت: به خدا سوگند که این فتوایی هاشمی است! [یعنی استنباطی است که فقط برازنده خاندان هاشمی است . علی بن یقطین گفت: به خدا سوگند راست گفتی ای امیر المؤمنین؛ خدای را سپاس که این دانش در میان شما اهل بیت هم چنان باقی است. مهدی از آنجا که دوستی علی بن یقطین را نسبت به اهل بیت می‌دانست بدون درنگ گفت: راست گفتی ای رافضی» [3].



[1] «بگو: پروردگار من فقط زشت کاری‌ها را چه آشکار [باشد] و چه پنهان و گناه و ستم ناحق را حرام گردانیده است». اعراف 7: 33.
[2] بقره 2: 219.
[3] کافی، ج 6، ص 406. رافضی به کسی می‌گفتند که در دوستی خاندان عصمت تا سر حد بیزاری از دشمنان آنان پیش رفته باشند.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 481
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست