responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 371

18. زید بن وهب‌

ابو سلیمان جهنی؛ کوفی به قصد دیدار پیامبر صلّی اللّه علیه و اله بار سفر بست و به سوی او هجرت کرد، ولی موفق به دیدار وی نگردید. در راه بود که رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله وفات یافت. او از جمله تابعان بزرگ به شمار می‌رود. از علی علیه السّلام و ابن مسعود و حذیفه و ابو درداء و ابو ذر روایت کرده و جمع کثیری نیز از جمله اعمش از او روایت کرده‌اند. او می‌گوید: «اگر زید بن وهب از کسی برای تو حدیث نقل کرد درست مانند آن است که از خود آن فرد شنیده‌ای». شرح حال نویسان او را توثیق کرده‌اند. ابن حجر از ابن خراش نقل می‌کند که: «کوفی، ثقه و روایات او از ابو ذر صحیح است».
وی در کوفه زیست و در جنگ با خوارج در لشکریان امیر مؤمنان علیه السّلام بود. او اولین کسی بود که خطبه‌های امیر مؤمنان را در روزهای جمعه و اعیاد و دیگر مناسبت‌ها جمع‌آوری نمود. او عمری طولانی گذراند و به سال 96 وفات یافت. [1]

19. ابو شعثای کوفی‌

او سلیم بن اسود محاربی کوفی است. از ابو ذر و حذیفه و سلمان و ابن عباس و ابن مسعود روایت کرده است. از نزدیکان ابن مسعود به شمار می‌رفت. ابو حاتم می‌گوید: از نظایر او سؤال نمی‌شود (کنایه از ثقه بودن وی است که نیاز به پرسش و جست و جو ندارد). ابن حبان او را در جمله ثقات آورده است. واقدی گفته است:
«در همه جنگ‌های امیر مؤمنان علیه السّلام در کنار ایشان حضور داشت». وی در سال 85 درگذشت. [2]

20. ابو شعثای ازدی‌

جابر بن زید ازدی یحمدی جوفی [3] بصری؛ از ابن عباس و عکرمه و دیگران روایت کرده است. ابن عباس می‌گفت: «اگر مردم بصره در مجلس جابر بن زید حضور



[1] تهذیب التهذیب، ج 3، ص 427. أسد الغابه، ج 2، ص 242. الإصابه، ج 1، ص 583، شماره 3001. الشّافی، ص 288، حاشیه 3. قاموس الرجال، ج 4، ص 281.
[2] تهذیب التهذیب، ج 4، ص 165.
[3] درب الجوف: یکی از محله‌های بصره است و او را به همین سبب جوفی خوانده‌اند.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 371
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست