responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی    جلد : 7  صفحه : 34

ابو بصير اسدى ابو بصير اصغر ابو بصير اعشى قيس‌

دويمى همان ابو بصير ليث مذكور ذيل، اولى نيز مابين ابو بصير يحيى و ابو بصير عبد اللّه مذكورين ذيل مشترك و در صورت نبودن قرينه راجع بيحيى بوده و سيمى هم از شعراى زمان جاهليّت ميباشد و بعنوان اعشى در باب القاب نگارش يافته است.

ابو بصير- عبد اللّه بن محمد

- اسدى كوفى، مكنّى به ابو بصير كه بنوشته بعضى به ابو محمد نيز مكنّى ميباشد از اصحاب حضرت باقر ع بلكه بتصريح بعضى از علماى رجال از اصحاب حضرت صادق ع نيز بوده و بمدلول بعضى از رواياتى كه در رجال‌كشى درباره وى مذكور داشته ثقه و جليل القدر و او هم مثل ابو بصير ليث مذكور ذيل مكفوف و بنابر آنچه از رجال ابن داود نقل شده كنيه او بعوض ابو بصير ابو نصر بوده ولى در تنقيح المقال محمول به سهوش داشته است. بهرحال چنانچه فوقا اشاره نموديم بر تقدير صحت كنيه ابو بصير هم چنانچه بس مشهور بوده و مخالفى غير از ابن داود سراغى نداريم باز هم عبد اللّه از منصرف اطلاق اين كنيه ابو بصير خارج و در صورت نبودن قرينه مراد از آن يكى از ابو بصير ليث يا يحيى مذكورين ذيل است.

(كتب رجاليه)

ابو بصير- ليث بن بخترى‌

- مرادى مكفوف كوفى كه در كلمات بعضى از اكابر به ابو محمد و بعضى ديگر به ابو يحيى نيز مكنّى و گاهى به اصغر



عقيده ابو نصر بودن يوسف را تأييد و فاضل استرآبادى هم بنا بنقل معتمد آن را ستوده است و بشرح حال ابو بصير يوسف نيز مراجعه نمايند.

بالنتيجه منصرف اطلاق لفظ ابو بصير و بعبارت روشن و ساده مراد از آن در صورت اطلاق و نبودن قرينه فقط يكى از دو تن اولى از چهار تن اولى مذكورين فوق و عبارت از ليث بن مراد بخترى يا يحيى بن قاسم است و بس و چنانچه مذكور ميداريم هردو ثقه و عادل و روايات ايشان معتبر و محل اطمينان بوده و ديگر حاجتى بصرف اوقات در تمييز ايشان از ديگران و يا تمييز هريكى از ديگرى نميباشد. مع ذالك بعضى از مميزاتى كه در كلمات اهل فن در اين موضوع نگاشته‌اند در ضمن شرح حال اجمالى هريك تذكر داده خواهد شد. ناگفته نماند كه عتبه يا عبيد بن اسيد از صحابه نيز كنيه ابو بصير داشته و حاجتى بذكر آن نداريم و همچنين بعضى از شعراى زمان جاهليت نيز داراى همين كنيه بوده‌اند كه تذكر ميدهيم.

نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی    جلد : 7  صفحه : 34
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست