نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی جلد : 6 صفحه : 247
1- الابتهاج فى اثبات اللذة العقلية للّه تعالى 2- الياقوت فى علم الكلام كه قديمترين كتب كلاميّه اماميّه و محل توجه اجلّه و اقوال او محل استناد ايشان بوده و بشرح آن پرداختهاند كه من جمله كتاب انوار الملكوت فى شرح الياقوت علّامه حلّى است. در ديباچه آن گويد كه كتاب ياقوت اشرف و اعلاى مسائل كلامى را حاوى و اسنى و اجلّاى مباحث آن علم را محتوى است و سيد عميد الدين خواهرزاده علّامه نيز شرحى بر كتاب انوار الملكوت نوشته و بمحاكمات لازمه مابين شارح و اصل مؤلف پرداخته است. سال وفات ابراهيم بدست نيامد لكن در اواسط قرن چهارم هجرت بوده است و اينكه در رياض العلما (بنقل اعيان الشيعة) كتاب ياقوت را به اسمعيل بن اسحق برادر ابراهيم فوق نسبت داده و سيد صدر الدين نيز در كتاب الشيعة و فنون الاسلام و بعضى ديگر بدو اقتفا جستهاند اشتباه بوده و علّامه نيز در مقدمه كتاب مذكور انوار الملكوت همين كتاب ياقوت را بشيخ ابو اسحق ابراهيم بن نوبخت منسوب داشته است.
(ص 236 ج 1 عن و 375 ت و 210 ج 2 ذريعه)
نوبختى- ابو سهل
- دو تن از اين خانواده ميباشد كه يكى پسر نوبخت بوده و فوقا ضمن اصل عنوان نوبختى مذكور شد و ديگر اسماعيل بن على است كه در باب كنى بعنوان ابو سهل خواهد آمد.
نوبختى- اسمعيل بن اسحق بن فضل
- برادر ابراهيم نوبختى مذكور فوق، مكنّى به ابو اسحق، فيلسوف متكلّم، از اكابر قرن چهارم هجرت ميباشد و چنانچه اشاره نموديم كتاب ياقوت تأليف ابراهيم مذكور را هم در رياض العلما بهمين اسمعيل نسبت داده است.
نوبختى- اسمعيل بن على بن اسحق
- در باب كنى بعنوان ابو سهل خواهد آمد.
نوبختى- حسن بن حسين بن على بن عباس
- بن اسمعيل بن ابى سهل بن نوبخت نوبختى، مكنّى به ابو محمد، كاتب محدّث امامى ميباشد و بيشتر از قاضى محاملى حسين سابق الذكر و از على بن عبد اللّه قصّاب واسطى روايت نموده و
نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی جلد : 6 صفحه : 247