responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 386
رَحِيمٌ [1]؛ پيامبر از خودتان براي شما آمد رنج بردنتان بر او سنگين است و اراده ي فراوان بر هدايت شما دارد و نسبت به مومنان مهربان و دل سوز است.

و به همين جهت، توصيه شده است که با دل سوزي و احسان و نيکي، عداوت را پاسخ دهيد: ادفَع بِالَّتِي هِي اَحسَنُ فَاِذَا الَّذِي بَينَکَ وَ بَينَهُ عَدَاوَهُ کَاَنَّهُ وَلِي حَمِيمٌ [2]؛ به آن چه نيکوتر است بدي را دفع کن، پس وقتي ميان تو و او دشمني باشد، گويا که دوستي مهربان است. و هم چنين در قرآن به ايثار و از خود گذشتگي توصيه شده است. آيات فراواني از تبليغ انبيا که هيچ گونه مزد و اجري از مردم درخواست نداشتند، گزارش مي دهد. [3]

9-3. تصميم گيري و قاطعيت:

اين ويژگي نيز در کنار مشورت با خردمندان از ويژگي هاي مهم رهبري است؛ يعني مدير در کنار اوصافي هم چون: تسامح، سعه‌ي صدر، نرمش، انتقاد پذيري، تواضع، احسان و دل سوزي، بايد با جديت و قاطعانه تصميم گيرد خداوند متعال در آيه‌ي زير علاوه بر توصيه به مشورت، تصميم گيري جدي را از ويژگي هاي مثبت پيامبر معرفي مي کند و مي فرمايد: فَاِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّل عَلَي اللهِ [4]؛ هنگامي که تصميم قاطع گرفتي، پس به خدا توکل کن. از اين آيه استفاده مي شود که تصميم نهايي از آن رهبر است، گرچه در اين تصميم گيري از مشورت ديگران بهره برده باشد.

10-3. پايداري و استقامت و تحمل دشواري هاي رهبري:

اين ويژگيري، خصوصاض در هنگام ماموريت و تحقق حوادث و ناگواري ها، نقش مهمي در کام يابي جامعه و سازمان دارد. آيات فراواني در قرآن کريم پيامبر (ص) را به صبر و استقامت سفارش کرده اند که به مواردي از آن توجه مي کنيم: وَ اصبِر وَ مَا صَبرُکَ اِلاَّ بِاللهِ [5]؛ شکيبا باش و صبر تو جز به کمک خداوند نيست.


[1] توبه: 128

[2] فصلت: 34

[3] ر. ک: انعام: 90؛ يونس 72 و يوسف: 104

[4] آل عمران: 159

[5] نحل: 127

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 386
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست