امام علي (ع): طوبي لمن بادر العمل، قبل ان نتقطع اسبابه
امام باقر (ع): بادر بانتهاز البغيه عند امکان لفرصه و لا امکان کالايام الخاليه مع صحه الابدان و نيز امام حسن (ع): در مذمت عجله کردن فرموده اند:
العجله سفه و السفه ضعف[1]؛ عجله ناداني است و ناداني ضعف است.
امام علي (ع) نيز مي فرمايد: من الخرق المعاجله قبل الامکان و الاناه بعد الفرصه عجله کردن قبل از امکان و سستي بعد از تحقق فرصت، حماقت است. [2]
6-3. استقامت در هدف و اصول ثابت و نفي هر گونه تسامح:
اسلام با وجود آن که، به مقتضيات زمان و نيازهاي متغير توجه
خاصي دارد و به لحاظ زندگي اجتماعي براي تمام مکاتب و اديان و متفکران
احترام قايل است و در مناظره با مخالفان از جدال غير احسن نهي مي نمايد،
هيچ گاه از اصول ثابت و اهداف نهايي و صريح خود عدول نمي کند براي نمونه در
قرآن کريم آمده است:
وَ اِن کَادُوا لَيفتِنُونَکَ عَنِ الَّذِي اَوحَينَا
اِلَيکَ لِتَقتَرِي عَلَينَا غَيرَهُ وَ اِذاً لَا تَّخَذُوکَ خَلِيلاً، وَ
لَوْلاَ اَنْ ثَبَّتنَاکَ لَقَدْ کِدتَّ تَرْْکَنُ اِلَيهِمْ شَيئاً
قَلِيلاً، اِذاً لَاَذَقنَاکَ ضِعفَ الحَياهِ وَ ضِعفَ المَمَاتِ ثُمَّ لاَ
تَجِدُ لَکش عَلََينَا نَصِيراً[3]؛ و نزديک بود که از آن چه به
تو وحي نموديم تو را منحرف سازند، تا چيزي غير آن را بر ما به دروغ نسبت
دهي و در آن هنگام تو را به دوستي مي گرفتند و اگر ما تو را استوار
نميداشتيم نزديک بود که اندکي به آن ها گرايش پيدا کني، آن گاه دو برابر
در مرگ تو را عذاب مي داديم و براي خود به ضرر ما ياوري يافت نميکردي. و
نيز با صراحت از اطاعت کافران و منافقان نهي مي کند و مي فرمايد:
يَا اَيهَا النَّبِي اتَّقِ اللهَ وَ لاَ تُطِعِ
الکَافِرِينش وَ المُنَافِقِينَ اِنَّ اللهَ کَانَ عَلِيماً، وَ اتَّبِع
مَا يوحَي اِلَيکَ مِن رَّبِّکَ[4]؛ اي پيامبر، تقواي الهي را پيشه
کن و کافران و منافقان را اطاعت مکن که خداوند دانا و حکيم است و آن چه را
از طرف پروردگارت به تو وحي شده