responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 383
اصول و اهداف خود را بيان کند. خداوند در بيان اين ويژگي پيامبر اسلام مي فرمايد: وَ اَنذِر عَشِيرَتَکَ الاَقرَبِينَ [1]؛ خويشان نزديک خود را بيم ده. فَاصْدَع بِمَا تُوْمَرُ وَ اَعرِضْ عَنِ الْمُشرِکِينَ [2]؛ آن چه را فرمان داري، آشکار کن و از مشرکان اعراض کن. هم چنين خداوند متعال، حضرت ابراهيم (ع) و مومنان او را، به جهت صراحت در گفتار، به عنوان اسوه معرفي مي کند و مي فرمايد: قَدْ کَانَت لَکُمْ اُسوَهٌ حَسَنَهٌ فِي اِبراهِيمَ وَ الَّذِينَ مَعَهُ اِذ قََالُوا لِقَومِهِم اِنَّا بُرآءُ مِنکُم وَ مِمَّا تَعبُدُونَ مُن دُونِ اللهِ کَفَرنَا بِکُم وَ بَدَا بَينَنَا وَ بَينَکُمُ الْعَدَاوَهُ وَ الْبَغَضاءُ اَبَداً حَتَّي تُومِنُوا بِاللهِ وَحدَهُ [3]؛ براي شما سرمشق خوبي در زندگي ابراهيم و کساني که با او بودند وجود داشت؛ در آن هنگامي که به قوم (مشرک) خود گفتند: ما از شما و آن چه غير از خدا مي پرستيد بي زاريم؛ ما نسبت به شما کافريم و ميان ما و شما عداوت و دشمني هميشگي آشکار شده است، تا آن زمان که به خداي يگانه ايمان بياوريد.

البته در کنار صراحت بيان، رازداري نيز مطرح است و گاهي افشا، به جامعه و سازمان زيان مي‌رساند و در مواردي، موجب ضعف روحي مردم مي شود؛ بدين سبب، خداوند پاره‌اي از مردم را مذمت مي‌کند مي فرمايد : وَ اِذَا جَاءَهُم اَمرٌ مِنَ الاَمنِ اَوِ الْخَوفِ اَذَاعُوا بِهِ [4]؛ و هنگامي که خبري از امنيت يا ترس به آنان مي رسد، منتشر مي سازند.

5-3. عجله نکردن و بهره کافي بردن از صنعت:

فيلسوفان قدرت بيش از ديگران از زمان ياد مي کنند. زمان، عنصر مهمي براي مدير موفق است؛ اين که چگونه از آن استفاده کند، نه عجله نمايد و نه سستي و کوتاهي را پيشه‌ي کار خود سازد. در جوامع روايي شيعه، عنصر فرصت بسيار مورد تاکيد قرار گرفته است. به روايات ذيل توجه فرماييد: [5]

امام علي (ع): الفرصه تَمُرُّ مر السحاب فانتهزوا فُرصَ الخير

امام حسن (ع): الفرصه سريعه الفوت بطيئه العود

اما علي (ع): بادر الفرصه قبل ان تکون غصه


[1] شعراء: 214

[2] حجر: 94

[3] ممتحنه: 4

[4] نساء: 83

[5] الحياه: ج 1، ص 356-357

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 383
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست