responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 366

5. هدايت انسان

وَلِتَکُونَ آيهً لِلْمُوْمِنِينَ وَ يهْدِيکُمْ صِرَاطاً مُسْتَقِيماً [1]؛ و تا براي مومنان نشانه‌اي باشد و شما را به راه راست هدايت کند.

6. فلاح و رستگاري

وَاذْکُرُوا اِذْ جَعَلَکُمْ خُلَفَاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ وَ زَادَکُمْ فِي الْخَلْقِ بَصْطَهً فَاذْکُرُوا آلاءَ اللهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ [2]؛ و به خاطر آوريد زماني را که [خداوند] شما را پس از قوم نوح، جانشينان (آنان) قرار داد، و در خلقت، بر قوت شما افزود. پس نعمت‌هاي خدا را به ياد آوريد، باشد که رستگار شويد.

7. شکوفايي عقل:

امام علي (ع) مي‌فرمايد: منبعث فيهم رسله و واتر اليهم انبيائه .. و يثير و الهم دفائن العقل [3]

پيامبر اسلام مي‌فرمايد: و لا بعث الله نبياً و لا رسولاً حتي يستکمل العقل [4]؛

شايان ذکر است که همه‌ي اين اهداف در يک مرتبه قرار ندارند و مي‌توان مراتب طولي و يا عرضي براي آن‌ها تصور کرد؛ براي مثال، قرب الهي به عنوان هدف نهايي، و هدايت و رشدِ عقلاني و فضايل اخلاقي و بندگي خداوند به عنوان اهداف متوسط در نظر گرفته مي‌شود.

روش‌ها و شيوه‌هاي تربيتي

روش‌هاي تربيتي همان راه‌کارها و رفتارها و توصيه‌هاي عملي است که مربيان براي دست‌يابي به اهداف تربيتي به کار مي‌گيرند و شايد مهم‌ترين هنر مربي تربيتي تشخيص صحيح روش‌هاي تربيتي باشد. روش‌ها و شيوه‌هاي تربيتي بايد با اهداف نظام تربيتي سازگار باشند و با اصول و مباني انسان‌شناسي و ارزش‌هاي اسلامي نيز تعارض نداشته


[1] فتح: 20

[2] اعراف: 69

[3] نهج البلاغه: خطبه اول

[4] اصول کافي: ج 1، ص 12

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 366
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست