responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 323
الْعِزَّهُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُوْمِنِينَ وَلکِنَّ الْمُنَافِقِينَ لاَ يعْلَمُونَ [1]؛ عزت مخصوص خدا و رسول او و مومنان است، اما منافقان اين را نمي‌دانند. مَن کَانَ يرِيدُ الْعِزَّهَ فَلِلَّهِ الْعِزَّهُ جَمِيعاً [2]؛ هر کس عزت بخواهد بايد از خدا بخواهد، چرا که تمامي عزت‌ها از آن خداست. بر همين اساس پيامبر اسلام (ص) در روايتي توصيه مي‌کند: حوائج و نيازهاي خود را با عزت نفس طلب نماييد. [3] اسلام جامعه‌اي را عزيز و مستقل مي‌داند که زيردست بيگانگان و مستعمره‌ي آنان نباشد؛ و از آن جا که در دنياي کنوني همه‌ي امور بر محور علم مي‌چرخد و حيات بشري با دانش و تکنولوژي گره خورده است و مشکلات و پيچيدگي‌ها بدون کليد علم و تکنيک گشوده نمي‌شوند، پس براي تحقق بخشيدن به نظام اقتصاد اسلامي مطابق با اهداف آن در جامعه، برنامه‌ريزي اقتصادي و خودکفايي کشور براي توسعه بخشيدن به تمام ابعاد زندگي، اعم از اقتصادي، سياسي، نظامي و .. امري ضروري است، تا از طريق، نيازهاي جامعه را در سطح محصولات حياتي و استراتژيکي به صورت مطلوبي برطرف سازيم و در روابط سياسي و اقتصادي با بيگانگان از موضع قدرت برخوردار باشيم و اين خواسته‌ها تحقق نمي‌يابد، مگر آن که به فکر عزت جامعه‌ي اسلامي و ميزان ايمان و تقواي اکثريت افراد آن و اتحاد و همبستگي و پيشرفت علم و تکنولوژي باشيم.

4. اصول و بنيادهاي اقتصاد اسلامي

مکتب اقتصاد اسلامي نه تنها در هدف، بلکه به لحاظ برخي اصول و بنيادها از ساير مکاتب جدا مي‌شود. اين اصول و مباني در حوزه‌ي هستي‌شناسي، انسان‌شناسي و مفاهيم اقتصادي، از جمله: مالکيت، آزادي اقتصادي، عدالت اجتماعي و غيره قابل طرح‌اند.

1-4. انسان‌شناسي در مکتب اقتصاد اسلامي

تمام مکاتب به نحوي به مطالعه‌ي انسان پرداخته و هر يک از آن‌ها تفسيري از اين پديده


[1] منافقون: 8

[2] فاطر: 10

[3] نهج الفصاحه

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 323
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست