responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 313
و روان پزشکان، با فعاليت‌ها و پژوهش‌هاي آماري دقيق به اين نتيجه رسيده‌اند که توکل به خدا علاوه بر کاهش درد و اضطراب بيماران، عامل مهمي در بهبودي سريع آنهاست.

2-3. اهداف ايجابي

طبق آيات قرآن اهداف ايجابي مکتب اقتصاد اسلامي عبارت‌اند از:

1-2-3. توازن و تعادل اقتصادي

يکي از اهداف اقتصاد اسلامي توازن و تعادل اقتصادي است، به گونه‌اي که هر گونه اسراف و امساک در جامعه‌ي اسلامي نفي گردد. وَ الَّذِينَ اِذَا اَنْفَقُوا لَم يسْرِفُوا وَ لَمْ يقْتُرُوا وَ کَانَ بَينَ ذلِکَ قَوَاماً [1]؛ صالحان کساني هستند که وقتي انفاق مي‌کنند اسراف و امساک نمي‌ورزند و ميان آن دو، راه اعتدال را در پيش مي‌گيرند. وَ لاَتَجْعَلْ يدَکَ مَغْلُولَهً اِلَي عُنُقِکَ وَ لاَ تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَّحْسُوراً [2]؛ نه دستت را بسته به گردن قرار ده، و نه به تمامي آن را باز نگه‌دار، پس آن وقت تهي‌دست به حالت ملامت بنشيني. از دو آيه‌ي اخير استفاده مي‌شود که هدف اقتصاد اسلامي، توازن و تعادل اقتصادي است و حتي در مقوله‌ي انفاق که ارزش ديني شمرده مي‌شود، اسراف و امساک روا نيست.

2-2-3. استقلال و عدم وابستگي اقتصادي

وَلَن يجْعَلَ اللهُ لِلْکَافِرِينَ عَلَي المُوْمِنِينَ سَبِيلاً ؛ و هرگز خدا راهي براي کافران عليه مومنان قرار نداده است. از اين آيه استقلال در تمام زمينه‌ها، از جمله استقلال و عدم وابستگي اقتصادي استفاده مي‌شود.

منظور از استقلال و عدم وابستگي اقتصادي در يک کشور آن است که در تامين منافع اقتصادي و بهره‌وري از سرمايه‌ي کارشناسي و ساير زمينه‌هاي اقتصادي به ديگر جوامع وابسته نباشد و بتواند با پرورش استعدادها و ارتقاي علمي جامعه، حداکثر نيازهاي خود را رفع نمايد. استقلال اقتصادي به اين معنا نيست که يک جامعه تمام نيازمندي‌هاي خود


[1] فرقان: 67

[2] اسراء: 29

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 313
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست