responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 308
خانه آخرت را تامين کن و بهره‌ات را از دنيا فراموش مکن و همان گونه که خدا به تو احسان کرده است، تو نيز احسان کن و در پي فساد‌انگيزي در زمين مباش، که خداوند مفسدان را دوست نمي‌دارد. يَا اَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تُلْهِکُمْ اَمْوَالُکُمْ وَ لاَ اَوْلَادُکُمْ عَن ذِکْرِ اللهِ وَ مَنْ يفْعَلْ ذلِکَ فَاُلئِکَ هُمُ الْخَاسِرونَ [1]؛ اي کساني که ايمان آورده‌ايد، اموال و اولادتان شما را از ياد خدا (به امور ديگري) مشغول نسازد و کسي که چنين کند زيانکار است.

برخي از ناآگاهان و عقب افتادگان از وادي معرفت و دين شريف اسلام گمان مي‌کنند اسلام مانع رشد و تکامل مسلمانان، و عامل انحطاط مسلمين است. اين گروه براي اثبات مدعاي خود به برخي از مفاهيم ديني تمسک مي‌جويند، ولي اين‌ها طعم واقعي اسلام را نچشيده و با عناد و دشمني به سراغ متون ديني رفته‌اند. در اين بخش از نوشتار به پاره‌اي از شبهات اين گروه مي‌پردازيم:

الف) برخي، اعتقاد به معاد و نکوهش دنيا‌طلبي را دليل مخالفت اسلام با عزت و سربلندي اجتماعي و پيشرفت‌هاي علمي مي‌دانند؛ در حالي که اين گروه در اثر تفسير و برداشت غلط، به انحراف فکري و ديني مبتلا شده‌اند و بدفهمي پاره‌اي از صوفيان و دراويش انزواطلب، به بدبختي و عقب‌ماندگي جوامع اسلامي دامن زده است. اگر خداوند سبحان مي‌فرمايد: اعْلَمُوا اَنَّمَا الْحَياهُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَهٌ وَ تَفَاخُرٌ بَينَکُمْ وَ تَکَاثُرٌ فِي الْاَمْوَالِ وَ اَلْاَوْلَادِ [2]

در آيات ديگر نيز اموال را منشا قيام و فضل الهي و خريده شده خداوند متعال معرفي مي‌کند و مي‌فرمايد: وَ لاَتُوْتُوا السُّفَهَاءَ اَمْوَالَکُمُ الَّتِي جَعَلَ اللهُ لَکُمْ قِياماً [3]؛ و اموال خود را – که خداوند آن را وسيله قوام (زندگي) شما قرار داده- به سفيهان مدهيد. فَاِذَا قُضِيتِ الصُّلاَهُ فَانتَشِرُوا فِي الْاَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللهِ [4]؛ و چون نمازگزارده شد، در (روي) زمين پراکنده گرديد و فضل خدا را جويا شويد.


[1] منافقون: 9

[2] حديد: 20، بدانيد که زندگي دنيا، در حقيقت، بازي و سرگرمي و آرايش و فخرفروشي شما به يکديگر و افزون‌طلبي در اموال و فرزندان است.

[3] نساء: 5

[4] جمعه: 10

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 308
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست