اِنَّ اللهَ اشْتَرَي مِنَ الْمُوْمِنِينَ اَنْفُسَهُمْ وَ اَمْوَالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ[1]؛ در حقيقت، خدا از مومنان، جان و مالشان را به (بهاي) اين که بهشت براي آنان باشد، خريده است.
و همچنين خداوند سبحان در بسياري از آيات استفاده از نعمتهاي الهي را مورد تاکيده قرار داده است. [2]
بنابراين آنچه از نظر قرآن مذموم و مورد سرزنش است، دل بستن به امور مادي دنيوي و غفلت کردن از آخرت است.
امير مومنان علي (ع) ميفرمايد: دنيا سراي راستي
و درستي است براي کسي که آن را باور دارد و با صدق و صفا با آن برخورد
نمايد و خانهي ايمني و سلامتي است براي کسي که اهل معرفت نسبت به آن باشد؛
و سراي بينيازي و توانگري است براي کسي که از آن توشه برگيرد؛ و محل پند
گرفتن است براي کسي که از آن پند گيرد؛ سجدهگاه و محل عبادت دوستان خدا و
محل نماز فرشتگان الهي و جاي نزول وحي الهي و تجارت خانهي اولياي خداست
که در آن رحمت خدا را به دست آورده، بهشت را نصيب خود ساختند.[3]
نتيجهي سخن آن که دنيا و اموال و نعمتهاي آن نه تنها مذموم نيست،
بلکه منشا تکامل مادي و معنوي و ابزاري براي رسيدن انسان به کمال نهايي و
بالاترين سرمايه براي ارتقاي فردي و اجتماعي انسانهاست. آري اگر آن را هدف
نهايي و ابزاري براي رفع اميال نفساني و غرايز حيواني بدانيم، مورد سرزنش
دين اسلام قرار ميگيرد.
ب) برخي ترغيب به زهد و قناعت را مانع پيشرفت مسلمين تلقّي
ميکنند. زهد و قناعت از مفاهيمي هستند که فرهنگ اسلامي بر آنها تاکيد
نموده و آنها را کليد خير و منشا ايمان، راحتي در دنيا، و هدايت و بصيرت و
کليد رحمتهاي الهي و مقامات اخروي و نجات از آتش، روش و اخلاق همهي
انبيا، موجب دوام نعمت و اصلاح نفس، و ثروت نابود شدني معرفي نموده است.
[4]
منشا انحراف در اين دو واژه نيز، بدفهمي و ضعف در معرفت ديني بوده است. اگر