responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 283

مجادله‌گر

وَ لَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِن کُلُّ مَثَلٍ وَ کَانَ الاِنْسَانُ اَکْثَرَ شَيءٍ جَدَلاً [1]؛ و به راستي در اين قرآن، براي مردم، از هر گونه مثلي آورديم، و(لي) انسان بيش از هر چيز سر جدال دارد.

8. حرص و جزع و فزع

إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً، إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً، وَ إِذَا مَسَّهُ الْخَيرُ مَنُوعاً، إِلَّا الْمُصَلِّينَ [2]؛ به راستي که انسان سخت آزمند (و بي‌تاب) خلق شده است، چون صدمه‌اي به او رسد عجز و لابه کند، و چون خيري به او رسد بخل ورزد، غير از نمازگزاران.

9. پست‌تر بودن از چهارپايان

لَهُمْ قُلُوٌ لاَ يفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْينٌ لَايبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لَايسْمَعُونَ بِهَا أُولئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُلئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ [3]؛ و در حقيقت، بسياري از جنيان و آدميان را براي دوزخ آفريده‌ايم (چرا که) دل‌هايي دارند که با آن (حقايق را) دريافت نمي‌کنند و چشماني دارند که با آن‌ها نمي‌بينند و گوش‌هايي دارند که با آن‌ها نمي‌شنوند. آنان همانند چهارپايان بلکه گمراه‌ترند. (آري،) آن‌ها همان غافلان‌اند.

10- ضعف

وَ خُلِقّ الْإِنْسَانُ ضَعِيفاً [4]، انسان، ناتوان آفريده شده است.

نياز به ذکر است که خلقت آغازين انسان حَسن و نيکوست؛ اما با سوء انتخاب خود به سرازيري کشيده مي‌شود و گاه آن‌قدر به انحطاط و عقب مي‌رودکه به تعبير قرآن، مي‌گويد: يالَيتَنِي کُنتُ تُرَاباً [5]؛ اي کاش خاک بودم. از اين رو حق تعالي مي‌فرمايد: لَقَدْ خَلَقْنَا الْاِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ اَسْفَلَ سَافِلِينَ (که) به راستي انسان را در


[1] کهف: 54

[2] معارج: 19-22

[3] اعراف: 179

[4] نساء: 28

[5] نبا: 40

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 283
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست