responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 281
پس خداوند پيامبران را نويدآور و بيم‌دهنده برانگيخت. أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيکُمْ يا بَنِي آدَمَ أَن لاَّ تَعْبُدُوا الشَّيطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌ مُّبِينُ، وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ [1]؛ اي فرزندان آدم، مگر با شما عهد نکرده بودم که شيطان را مپرستيد، زيرا وي دشمن آشکار شماست؟، و اين که مرا بپرستيد، اين است راه راست؟ انا هديناه السبيل اما شاکراً و اما کفورا [2]؛ ما راه را به او نشان داديم، خواه شاکر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس.

مراد از اختيار انسان اين است که انسان داراي گزينش‌هاي دروني مختلفي است که مي‌تواند با اراده‌ي خود يکي را بر ديگري ترجيح دهد و در نهايت برگزيند؛ لذا در آياتي آمده است: وَ قُلِ الْحَقُّ مِن رَبِّکُمْ فَمَن شَاءَ فَلْيوْمِن وَ مَن شَاءَ فَلْيکُفُرْ [3]؛ و بگو: حق از پروردگارتان (رسيده ) است؛ پس هر که بخواهد بگرود و هر که بخواهد انکار کند. لِيهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَينَهٍ وَ يحْيي مَنْ حَي عَنْ بَينَهٍ [4]؛ ... تا کسي که (بايد) هلاک شود، با دليل روشن هلاک گردد، و کسي که (بايد) زنده شود، با دليل واضحي زنده بماند.

2-3-1-2-6. آياتي در نکوهش انسان

در برابر آيات ستايش‌گر، آيات ديگري در قرآن وجود دارند که انسان را نکوهش مي‌کنند که بالطبع اين دسته از آيات به بُعد طبيعي و حيواني و سفلي او ارتباط دارد. در اين جا به آياتي در اين باب اشاره مي‌کنيم:

1. ستمگري و ناداني

إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَهَ عَلَي السَّماوَاتِ وَ الْاَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَينَ اَن يحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُوماً جَهُولاً [5]؛ ما امانت (الهي و بار تکليف) را بر آسمان‌ها و زمين و کوه‌ها عرضه کرديم، پس، از برداشتن آن سرباز زدند و از آن هراسناک شدند؛ و (لي) انسان آن را برداشت، راستي او ستمگري نادان بود.

[1] يس: 60-61

[2] دهر: 3

[3] کهف: 29

[4] انفال: 42

[5] احزاب: 72

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 281
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست