وَادْخُلِي جَنَّتِي [1] اي نفس مطمئنه، خشنود و خداپسند به سوي پروردگارت بازگرد، و در ميان بندگان من درآي، و در بهشت من داخل شو.
13. خلقت هدفدار و حيات ابد
وَ قَالُوا مَا هِي إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ
وَ نَحْيا وَ مَا يُهْلِکُنَا الاَّ الدَّهْرُ وَ مَا لَهُم بِذلِکَ مِنْ
عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يظُنُّونَ[2]؛ و گفتند: غير از زندگاني
دنياي ما (چيز ديگري) نيست، ميميريم و زنده ميشويم، و ما را جز طبيعت
هلاک نميکند، و(لي) به اين (مطلب) هيچ دانشي ندارند (و) جز (طريق) گمان
نميسپرند. قُلِ اللهُ يحْييکُمْ ثُمَّ يمِيتُکُمْ ثُمَّ
يجْمَعُکُمْ إِلَي يومِ الْقِيامَهِ لَارَيبَ فِيهِ وَلکِنَّ أَکْثَرَ
النَّاسِ لاَ يعْلَمُونَ[3]أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثَاً وَ اَنَّکُمْ إِلَينُا لاَ تُرْجَعُونَ[4]؛ آيا پنداشتيد که شما را بيهوده آفريدهايم و اين که شما به سوي ما بازگردانيده نميشود؟
14. اختيار و انتخابگري انسان
تمام آياتي که در زمينهي ابتلا و آزمايش انسان يا دربارهي
وعده و وعيد قيامت يا در باب امر و نهي و بعثت انبيا وارد شدهاند اختيار و
ارادهي انسان را ثابت ميکنند؛ براي نمونه:
اِنَا خَلَقْنَا الْاِنْسَانَ مِن نُطْفَهٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعاً بَصِيراً[5]؛ ما انسان را از نطفهي مختلطي آفريديم، و او را ميآزمائيم، بدين جهت او را شنوا و بينا قرار داديم.
إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَي الْاَرْضِ زِينَهً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً[6]؛ در حقيقت، ما آنچه را که بر زمين است، زيوري براي آن قرار داديم، تا آنان را بيازماييم که کدام يک از ايشان نيکوکارترند.
کَانَ النَّاسُ أُمَّهً وَاحِدَهً فَبَعَثَ اللهُ النَّبِيينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِين[7]؛ مردم امتي يگانه بودند،