responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 269
را، همان کسي که خود را پاک‌دامن نگاه داشت و در او از روح خود دميديم. إِنِّي خَالِقٌ بَشَراً مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ، فَأِذَا سَوَّيتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ [1]؛ من بشري را از گلي خشک، از گلي سياه و بدبو، خواهم آفريد پس وقتي آن را درست کردم و از روح خود در آن دميدم پيش او به سجده درافتيد. الَّذِي اَحْسَنَ کُلُّ شَيءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَاَ خَلْقَ الْاِنسَانِ مِن طِينٍ، ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَهٍ مِن مَاءٍ مَهِينٍ، ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِيهِ مِن رُوحِهِ وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْاَبْصَارَ وَ الْاَفْئِدَهَ قَلِيلاً مَّا تَشْکُرُونَ [2]؛ همان کسي که هر چيزي را که آفريده است نيکو آفريده، و آفرينش انسان را از گِل آغاز کرد؛ سپس (تداوم) نسل او را از چکيده‌ي آبي پست مقرر فرمود. آن گاه او را درست اندام کرد و از روح خويش در او دميد، و براي او گوش و ديدگان و دل‌ها قرار داد، چه اندک سپاس مي‌گزاريد.

اين انتساب به خداوند، به معناي انفکاک و جدا شدن چيزي از خدا و ورود آن به درون انسان نيست؛ زيرا اين برداشت‌ها کفر آلود و انحراف افکن است و بدان دليل که خداوند بسيط و غير مرکب است، نه چيزي از خدا کم مي‌شود و نه بر او افزون مي‌گردد. نتيجه آن که اضافه و انتساب روح به حق تعالي اضافه‌ي ملکيت است؛ چنان که در مورد کعبه يا بعضي از ايام، بيت الله يا يوم الله گفته مي‌شود. گر چه همه چيز ملک خداست و اضافه‌ي ملکيت به حق تعالي دارد، ولي به لحاظ شرافت و کرامتي که روح، کعبه و مانند اين‌ها دارند، اضافه و انتساب اين امور به خداوند به صراحت بيان شده است. از آيات قرآن مانند اَنْشَاْناهُ خَلْقاً آخَرَ استفاده مي‌شود که روح پديده‌اي غير از سنخ بدن است؛ اما، سخن صريحي از آيات قرآن راجع به اين که آيا روح به عرصه‌ي ماديات تعلق دارد يا مجردات، به دست نمي‌آيد. البته اگر از مشارکت لفظي روح انسان با روح ملائکه بتوان نوعي مشارکت معنايي را استفاده کرد، شايد بتوان تجرد روح آدمي را نتيجه گرفت؛ زيرا روح، در هر دو، منشا حيات و علم است و اين دو ويژگي در مجردات يافت مي‌شود. شايان ذکر است که جمعاً در پنج آيه تعبير «نفخ روح» به کار رفته است: دو مورد آن به حضرت آدم (ع) مربوط است، دو مورد به حضرت مريم و يک موردش در مطلق انسان


[1] حجر: 28- 29

[2] سجده: 8- 10

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 269
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست