3- زندگي تعقلي که به افراد با بصيرت و فضيلت جو تعلق دارد.
11. غايت آدمي
غايت آدمي سعادت است و سعادت عبارت است از مطابقت عمل و نفس با
فضايل؛ و فضايل بر دو نوعاند: فضايل عقلاني که شامل حکمت و فرزانگي است، و
فضايل اخلاقي که شامل شجاعت، سخاوت و جوانمردي است.
شايان ذکر است که اصالت با فضايل عقلاني است؛ زيرا فضايل اخلاقي
تابع فضايل عقلانياند. سعادت نه تصادفي به دست ميآيد و نه ذاتي کسي است؛
زيرا اگر ذاتي افراد بود قابل تغيير و تحول نبود. سعادت استعدادي است که با
تمرين و ممارست دايمي به فعليت ميرسد؛ البته بايد از افراط و تفريط در
کسب فضايل پرهيز کرد.
مشهورترين مکاتب فلسفي در قرن اخير در مغرب زمين که با عنوان فلسفهي معاصر از آنها ياد ميکنند، عبارتاند از:
1. پوزيتيويسم (تحققگرايي)؛
2. اگزيستانسياليسم (وجود گرايي)؛
3. فنومنولوژيسم (پديدار شناسي)؛
پوزيتيويسم و اگزيستانسياليسم کاملاً در تضاد با يکديگرند و اين
نزاع و معارضه در ميان طرفدرانشان- حتي در کشورهاي آسيايي، مانند ايران-
مشهود است. تنها اشتراک اين دو مکتب آن است که با فلسفههاي گذشتهي خود
معارضه کرده و آنها را فلسفهي سنتي (Traditional Philosophy) ناميدهاند.
نکتهي قابل توجه اين است که طرفداران پوزيتيويسم که به دو شاخهي
منطق رياضي و تحليل زباني تنوع مييابند، از اطلاق عنوان پوزيتيويسم پرهيز
ميکنند؛ همانگونه که مقلدان و تابعان اگزيستانسياليسم چنين رويکردي
دارند؛ به اين سبب که عنوان پوزيتيويسم را اگوست کنت و نام اگزيستانسياليسم
را ژان پل سارتر ابداع و ارائه نمودهاند و چون طرفداران اين دو مکتب با
نظرها و ديدگاههاي اين دو شخصيت