نام کتاب : قرآن هرگز تحريف نشده نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 82
خودش دست نخورده باقى مى ماند .
چند نمونه
1 مثلا در آيه( :
و ما ارسلنا من قبلك الا رجالا نوحى اليهم من اهل القرى
) [1]
ابوبكر ( بن عياش ) از عاصم نقل كرده كه او( نوحى) را با ياء مضموم و
حاء مفتوح( يوحى) خوانده بنابر آنكه صيغه مجهول باشد . و حفص از عاصم همين
كلمه را با نون مضمومه و حاء مكسور خوانده بنابر آنكه صيغه متكلم مع الغير باشد
. و معناى هر دو وجه هم درست است و ذات لفظ هم محفوظ و دست نخورده باقى
مانده .
2 و در آيه( :
اذا انعمنا على الانسان اعرض و نئا بجانبه
) . [2]
ابوبكر[ بن عياش] از عاصم نقل كرده كه( نئا) را به اماله
خوانده , و حفص از عاصم روايت نموده كه آن را به فتحه خوانده , و روشن است
كه اين موجب تحريف و تغيير كلمه نمى شود .
3 و در آيه([ :
فاعبدوه افلا تذكرون
([ [3] [( تذكرون]( را ابوبكر از قول عاصم بن تشديد ذال خوانده و حفص
بدون تشديد و آن موجب تبديل ذات كلمه نمى شود .
[1]و ما پيش از تو هيچكس نفرستاديم مگر مردانى را كه به آنها وحى مى نموديم
از اهل دهكده ها . ( يوسف 13 : 19 )
[2]و ما هر گاه به انسان نعمتى بدهيم ( كفران نموده ) و روى بگرداند و دورى
جويد . ( اسراء 17 : 84 )
[3]پس خدا را به يگانگى بپرستيد و چرا متذكر اوصاف پروردگار نمى شويد . (
يونس 10 : 4 )
نام کتاب : قرآن هرگز تحريف نشده نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 82