نام کتاب : قرآن هرگز تحريف نشده نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 81
و علت دوم اين است كه آنان با مقام علمى و اطلاعاتى كه از وجوه مختلف قرآن
داشتند قرائتشان را حرف به حرف از اول تا به آخر قرآن از كسانى مى گرفتند كه
مدرك و سندش به امام يا يكى از قارئان بزرگ مى رسيد . [1]
مى گويم : علاوه بن اينها ائمه ما سلام الله عليهم هم با اين قرائتها موافقت
نموده اند چون در عصر ايشان رائج بوده و مردم آنها را از قراء مى گرفتند و ائمه
آنها را رد نمى كردند و مردم را از گرفتن قرائتهاى آنان منع نمى كردند بلكه
مى گوئيم همه جا قراءت خاندان عصمت موافق قرائت يكى از هفت قرائت است و
كم اتفاق افتاده قرائتى از ايشان روايت شود كه غير از قرائتهاى متواتر باشد
چنانكه بر آگاه متبحر در علوم قرآن با مطالعه دقيق مطلب روشن مى شود .
اگر بگوئى قرآن به يك قرائت نازل شده پس چگونه خواندن آن به بيشتر از يك
قرائت جايز است . و قرائتهاى متعدد غير از تحريف چه مى باشد .
گويم : اولا اختلاف قرائتها موجب تحريف و تغيير قرآن نمى گردد , و با اختلاف
قرائتها در قرآن , نه كلمه اى افزوده مى شود و نه چيزى كاسته مى گردد , زيرا
اختلاف آنها در اعراب و صداها و برگرداندن ضمير و كيفيت تلفظ , و خطاب , و
غيبت , و مفرد , و جمع , و مانند اينها در كلماتى است كه شايستگى براى آن
دارد و با هر يك از قرائتها كه خوانده شود همه قرائتها آيات و كلمات قرآن
بحالت اصلى
[1]- اين دو سبب را طبرسى در ديباچه مجمع البيان گفته است .
نام کتاب : قرآن هرگز تحريف نشده نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 81