نام کتاب : قرآن هرگز تحريف نشده نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 30
مقصودشان اين است كه آيات قرآن از حيث مفهوم بعضى به بعض ديگر پيوسته اند
, و آن بخاطر آن است كه بعضى آيات قرآن روشنگر مراد بعضى آيات ديگر است
مانند( مبين) براى( مجمل) [1] و مانند( مقيد) براى( مطلق) [2] .
( 1 مبين) به معنى آشكار كرده شده لفظى است كه دلالتش بر مراد آشكار باشد
و( مجمل) آن است كه مراد متكلم روشن نباشد و معنى آن محتاج به تفصيل باشد ,
آن ( 9 ) نه سبب دارد از قبيل اشتراك لفظى يا معنوى , اولى مانند آنكه خداوند
فرموده :
( ثلاثة قروء)
بقره : 228 , كه( قرء) هم براى حيض وضع شده و هم براى پاك شدن از آن , و
يا( مختار) كه اشتراك دارد و شامل فاعل و مفعول هر دو مى شود .
و اشتراك معنوى در صورتى كه گوينده فرد معينى را اراده كرده باشد و حال آنكه
نزد مخاطب مجهول باشد مانند :
( جاء رجل من اقصى المدينه)
. ( يس 36 : 20 ) .
و مانند
( ان الله يأمر ان تذبحوا بقره)
كه مبين آن
( صفراء فاقع لونه
) ( بقره 2 : 69 ) مى باشد كه بيان حالت بقره را مى كند .
و مجمل در مركب , يا اجمال در تمام آن مى باشد مانند :
( او يعفوا الذى بيده عقدة النكاح
) ( بقره 2 : 237 ) . كه متردد بين همسر و ولى زن مى باشد , يا به اعتبار
تخصيص آن است به مخصص مجهول مثل اينكه گفته شود :
( اقتلوا المشركين الا بعضهم
) .
( 2 مقيد) : در قيد و بند شده و( مطلق) آزاد و رها , لفظى است كه
دلالت كند بر ذات و حقيقت نه فرد يا به قول اصوليان مطلق لفظى است كه دلالت
كند بر شايع در جنس خود , يعنى حصه اى كه احتمال حصص بسيار در آن مى رود مانند
( رقبه) كه بعد مقيد شده به( مؤمنه) و هر گاه دليلى بر تقييد مطلق يافت
شد به آن توجه مى شود و الا نه بلكه مطلق بر همان اطلاق خودش و مقيد بر تقييد
خودش باقى مى مانند :
( و اشهدوا ذوى عدل منكم)
( طلاق : 9 ) .
و آيه
( شهادة بينكم اذا حضر احدكم الموت حين الوصية اثنان ذوا عدل منكم
) ( مائده 5 : 106 )
در حالى كه گواه بر فروشها و غير آنها را مطلق آورده :
( و اشهدوا اذا تبايعتم
)
نام کتاب : قرآن هرگز تحريف نشده نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 30