نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 85
بعضى گفتهاند: فضيلت شخص متأهل بر آدم مجرّد همانند فضيلت شخص
مجاهد بر غير مجاهد است، و يك ركعت نماز شخص متأهل بالاتر از هفتاد ركعت
آدم مجرّد است.»
در اعراض از ازدواج
رسول اكرم (ص) فرموده است: «بهترين مردم پس از سال دويست، شخص سبك بار كمثروتى است كه زن و فرزند ندارد.»«28»
و نيز فرموده است: «زمانى برسد كه شخص به دست همسر و والدين و
فرزندانش هلاك شود، به خاطر تهى دستى او را ملامت كنند و او را به كارهاى
طاقتفرسا وادارند و در نتيجه به كارهايى وارد شود كه باعث از بين رفتن
دينش شده به هلاكت افتد.»«29»
در خبر است: «كمى عائله، يكى از دو عامل توانگرى و زيادى عائله، يكى از دو عامل تنگدستى است.»«30»
از دارانى، درباره ازدواج پرسيدند، در پاسخ گفت: «شكيبايى در برابر
آنها بهتر است از شكيبايى و تحمل ايشان، و شكيبايى و تحمل ايشان بهتر است
از شكيبايى و تحمل آتش دوزخ»، و اضافه كرد: «شخص مجرد شيرينى عمل و آسايش
قلب را بيش از شخص متأهل احساس مىكند.» و بار ديگر گفت: «من از يارانم كسى
را نديدم كه ازدواج كرده باشد و بر آن درجه و مرتبه اوليه خود، باقى مانده
باشد.»
گويند: «هر گاه خداوند خيرى را براى بندهاى بخواهد، او را گرفتار زن و مال دنيا،
«28» اين حديث را ابويعلى به نقل از حذيقه روايت كرده و
خطايى در باب عزلت از حديث وى و ابوامامه نقل كرده است و هر دوى
آنها بطورى كه در المغنى آمده است ضعيف مى باشند
«29» عراقى گويد: اين حديث را خطابى در باب عزلت از حديث ابن
مسعود و بيهقى در باب زهد نظير آن را از قول ابوهريره نقل كرده
اند كه هر دوى آنها ضعيفند
«30» بخش اول اين حديث را شريف رضى در نهج البلاغه ضمن حكم
به شماره ئ 141 و ابن شعبه حرانى در صفحه 214 تحف العقول از قول
على (ع ) نقل كرده اند قضاعى اين حديث را در كتاب مسند الشهاب
از قول حضرت على (ع ) و ديلمى در كتاب مسند الفردوس از قول
عبدالله بن عمر و ابن هلال مزنى آورده اند كه هر دو نقل با اين
اسناد ضعيف مى باشند
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 85