responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 58

ران گوشتى آورد به اين دليل «عجل» گفته‌اند كه تعجيل كرد و درنگ جايز نشمرد.

حاتم اصم مى‌گويد: «عجله كار شيطان است جز در پنج چيز كه از جمله سنتّهاى رسول خداست: غذا دادن به مهمان، تجهيز ميّت، به شوهر دادن دختر، اداى دين و توبه از گناه.»

2- ترتيب خوراكيها.

بايد اوّل- اگر ميوه هست- ميوه را بياورد كه از نظر طبّى بهتر است، زيرا زودتر هضم مى‌شود، پس بهتر است كه در پايين معده قرار گيرد. در قرآن مجيد در آيه شريفه وَ فاكِهَةٍ مِمَّا يَتَخَيَّرُونَ«38» به مقدم داشتن ميوه، توجه داده شده است و پس از آن مى‌فرمايد: وَ لَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُونَ.«39»

آنگاه بهترين چيزى كه پس از ميوه، مقدم بر ديگر خوردنيهاست، گوشت و آبگوشت است و اگر بعد از آن، شيرينى هم باشد كه تمام غذاهاى خوب فراهم است.

دليل اينكه احترام مهمان با گوشت حاصل است، سخن خداى متعال درباره مهمان حضرت ابراهيم است كه فرمود: «طولى نكشيد كه آن حضرت گوساله بريان پيش آورد.»«40» حنيذ يعنى بريان شده يعنى چيزى كه خوب پخته شده باشد، و اين يكى از معانى اكرام يعنى پذيرايى با گوشت است. خداوند در توصيف غذاهاى خوب مى‌فرمايد: وَ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى‌.«41» «من» يعنى عسل و «سلوى» يعنى گوشت. گوشت را از آن رو سلوى گفته‌اند كه جاى تمام خورشها را مى‌گيرد و هيچ يك جاى آن را نمى‌گيرد و از اين روست كه پيامبر (ص) مى‌فرمايد: «سرور خورشها گوشت است.»«42» سپس خداى تعالى بعد از ذكر من و سلوى مى‌فرمايد: كُلُوا من طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ. بنابراين گوشت و شيرينى از جمله غذاهاى خوب و پاكيزه است.


«38» واقعه / 20: و ميوه اى از آنچه برمى گزينند

«39» واقعه / 21: و گوشت پرنده اى از آنچه مى خواهند

«40» هود / 69: عسل و گوشت را بر شما فرو فرستاديم

«41» بقره / 57

«42» كافى ج 6 ص 308 كه هم ((سيد الطعام اللحم )) و هم ((سيد ادام الجنه اللحم )) آمده است طبرانى دركتاب الاوسط خود و بيهقى در الشعب همين طور نقل كرده اند

نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 58
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست